Vinn en stjernekikkert med Illustrert Vitenskap

Vil du studere Saturns ringer eller kanskje besøke våre nabogalakser? Da kan du akkurat nå delta i vår konkurranse om et kraftigt Bresser Messier NT-203-teleskop til en verdi av 11 890 kroner.

Robson Hatsukami Morgan

Teleskopet kommer helt innpå

Stjernekikkerten er svært lyssterk og forstørrer opp til 400 ganger – nok til å gi deg et helt nytt inntrykk av nattehimmelen. Her er et par eksempler på hva du kan forvente.

Måneoverflaten trer tydelig fram:

Teleskopet serverer deg månen på sølvfat. Den trofaste følgesvennen vår er ikke mer enn 382 000 kilometer unna og er flombelyst av sola. Du kan se detaljer som kraterkanter, lavasletter og skyggelandet mellom den mørke og lyse siden av månen.

Ringene til Saturn kommer til syne:

Hvis du vil litt lenger ut i solsystemet, trer Saturn og ringene rundt den tydelig fram i søkeren. Ringene består av is, støv og småstein, og astronomene studerer dem fremdeles ivrig for finne ut akkurat hvordan de er blitt til. Den gulaktige fargen til selve Saturn kommer av ammoniakk i atmosfæren.