Vinn en stjernekikkert

Du kommer helt nær måneoverflaten og kan stirre rett inn i nabogalaksene våre. Svar på konkurransen og vinn et astronomisk teleskop i den absolutte stjerneklassen.

Robson Hatsukami Morgan

Teleskopet kommer helt innpå

Stjernekikkerten er svært lyssterk og forstørrer opp til 400 ganger – nok til å gi deg et helt nytt inntrykk av nattehimmelen. Her er et par eksempler på hva du kan forvente.

Måneoverflaten trer tydelig fram:

Teleskopet serverer deg månen på sølvfat. Den trofaste følgesvennen vår er ikke mer enn 382 000 kilometer unna og er flombelyst av sola. Du kan se detaljer som kraterkanter, lavasletter og skyggelandet mellom den mørke og lyse siden av månen.

Ringene til Saturn kommer til syne:

Hvis du vil litt lenger ut i solsystemet, trer Saturn og ringene rundt den tydelig fram i søkeren. Ringene består av is, støv og småstein, og astronomene studerer dem fremdeles ivrig for finne ut akkurat hvordan de er blitt til. Den gulaktige fargen til selve Saturn kommer av ammoniakk i atmosfæren.