Den heldige vinneren av en stjernekikkert er funnet

Vår stjernekikkert-konkurranse ble vunnet av en finne som nå kan glede seg til å motta et skikkelig langsynt teleskop i posten. Kikkerten kan bl.a. se Saturns ringer og nå helt ut til nabogalaksene våre.

Robson Hatsukami Morgan

Det ble den heldige Illustrert Vitenskap-leseren Reijo Nieminen fra Karkkila i det sørlige Finland som løp av med seieren i vår stjernekikkert-konkurranse.

Reijo svarte riktig på alle de fem spørsmålene i konkurransen og ble trukket som vinner – til stor glede for den ivrige amatør-astronomen:

• Hva skal du bruke kikkerten til?

"Jeg er har nylig blitt pensjonist og har stor interesse for fotografi. Det vil jeg gjerne forsøke meg med på det nye teleskopet. Jeg har aldri hatt en skikkelig stjernekikkert før."

Hele redaksjonen ønsker deg lykke til!

NT-203-teleskopet fra Bresser har en verdi av 8.799 kroner og er kraftig nok til at se bl.a. Saturns ringer, emisjonståker og stjerner i andre galakser. Stjernekikkerten finner selv 272.000 himmellegemer med sin datastyrte tracker og en innebygget motor.