Tema

TEMA: Det myldrer kanskje av liv på Venus

I det tette skydekket over vår glovarme naboplanet har forskere sporet opp gasser som kanskje kommer fra levende organismer. Hvis det viser seg at livet gjemmer seg i de syreholdige skyene, betyr det at jorden ikke er unik - og kanskje vrimler det av liv i resten av universet også.

NASA fant kanskje spor etter liv på Venus 40 år siden
Solsystemet

NASA fant kanskje spor etter liv på Venus 40 år siden

Allerede i 1978 kan en NASA-sonde ha plukket opp spor av gassen fosfin i den tykke atmosfæren rundt vår søsterplanet - uten at noen oppdaget det.

6 Minutter

Venus: Solsystemets varmeste planet
Solsystemet

Venus: Solsystemets varmeste planet

Visste du at planeten Venus er den varmeste i solsystemet vårt, og at et døgn på Venus er lengre enn et år? Les mer om Venus her.

6 Minutter

Nå skal vi måle pusten til romvesener
Liv i universet

Nå skal vi måle pusten til romvesener

Forskere har funnet vann på en planet som ligner jorden, men jakten på liv er bare så vidt begynt. Nye teleskoper skal lete etter alt fra planter til romskip.

22 Minutter

Nå skaper forskerne liv i laboratoriet
Naturen

Nå skaper forskerne liv i laboratoriet

Hva er liv? Forskerne vet ikke - fordi de bare kjenner til livet på jorden. Nå vil de skape kunstig liv for å gjøre det lettere å finne liv verdensrommet.

29 Minutter

Fire giganter kan bli fremtidens viktigste teleskop
Teleskop

Fire giganter kan bli fremtidens viktigste teleskop

På 2030-tallet kan vi enten se universets fødsel eller finne fremmed liv i universet. Alt sammen kommer an på hvilket gigantisk superteleskop USAs vitenskapsakademi velger å satse på i fremtiden.

14 Minutter