Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Teleskop forutsier universets undergang

Nasas ingeniører går nå i gang med å konstruere det neste store romteleskopet, Roman. Teleskopet skal finne fremmede planeter ved fjerne stjerner og avsløre den mystiske mørke energien som kan rive universet i filler.

NASA

«Å se ut gjennom atmosfæren er som å se gjennom en gammel, flekkete flaske.»

Ordene er uttalt av Hubble-teleskopets «mor», astronomen Nancy Grace Roman. Hun ville revolusjonere astronomien ved å undersøke universet fra verdensrommet, der observasjonene ikke blir forstyrret av jordens atmosfære.

Visjonen førte i første omgang til utviklingen av Hubble-romteleskopet, og nå er Nasa klar med neste skritt.

I midten av 2020-tallet vil romorganisasjonen sende opp et nytt superteleskop – oppkalt etter Nancy Grace Roman – som vil være i stand til å ta detaljerte fotografier av steinplaneter på størrelse med jorden og undersøke atmosfærer er for spor etter liv.

Roman ser 100 ganger bedre enn forgjengeren sin

Selv om diameteren på deres hovedspejle er ens, ser Roman-teleskopet langt mere af himlen end Hubble. Det skyldes flere pixelsensorer med højere opløsning.

Astronomene mener også at Roman- romteleskopet kan brukes til å undersøke hvordan den mystiske mørke energien har akselerert universets utvidelse. Det kan igjen avsløre hvordan universet vil møte sin endelige skjebne.

Oppkalt etter Hubbles mor

Roman-teleskopet har vært underveis i ti år under navnet Wide-Field Infrared Survey Telescope (WFIRST).

Opprinnelig skulle teleskopet være utstyrt med et nybygd hovedspeil på 1,3 meter, men da Nasa i 2012 fikk muligheter for å overta et 2,4 meter bredt lettvektsspeil fra en pensjonert spionsatellitt – helt gratis – skjøt prosjektet for alvor fart.

Våren 2020 ga romorganisasjonen grønt lys for at ingeniørene ved Jet Propulsion Laboratory i California kunne gå i gang med å bygge og teste Romans instrumenter.

© Bill Hrybyk/GSFC/NASA/SPL

Et par uker senere ble romteleskopet oppkalt etter Nancy Grace Roman, som døde i 2018, 93 år gammel.

Roman ble født i 1925 i Tennessee og bestemte allerede i sjuende klasse at hun ville bli astronom – til tross for at rektoren ved skolen frarådet jenter å studere naturvitenskap. I 1949 tok hun en doktorgrad i astronomi, og ti år senere ble hun ansatt som Nasas sjefastronom.

Strategien førte til oppskyting av flere astronomiske satellitter, men Roman markerte seg særlig som drivkraften bak Hubble-teleskopet.

Jeg lurte på om jeg egentlig hadde oversolgt Hubble. Men jeg må innrømme at jeg senere har blitt overbevist om at jeg ikke hadde gjort det.
Nancy Grace Roman (1925-2018), Astronom

Hvis prosjektet forløper som planlagt, vil Nasa plassere Roman-teleskopet i den stabile lagrangepunkt 2-banen, som befinner seg 1,5 millioner kilometer fra jorden i motsatt retning av solen.

I motsetning til Hubble, som går i bane rundt jorden bare 540 kilometer oppe, vil Roman ha fritt utsyn til verdensrommet uten å bli forstyrret av jorden. Og utsyn vil det nye teleskopet få rikelig av.

Romans infrarøde pikselsensor gir nemlig teleskopet et synsfelt som er 100 ganger bredere enn Hubbles og vil kunne avdekke et område av himmelen om lag 200 ganger så raskt.

De vitenskapelige instrumentene på Roman må virke perfekt når det skytes opp. Nasa får nemlig ikke muligheter for å sende astronauter for å reparere eller forbedre Roman, som de gjorde fem ganger med Hubble i årene fra 1993 til 2009.

© TJT Photography/Harris Corp/NASA

Målet er at Roman skal fungere i ti år, og allerede etter de første fem vil det nye romteleskopet ha observert 50 ganger mer av himmelen enn Hubble-teleskopet har klart gjennom tre tiår.

Teleskop skal finne kopi av jorden

Roman blir det første romteleskopet som er utstyrt med en avansert koronagraf, som ved hjelp av linser og speil kan filtrere vekk det sterke lyset fra en stjerne og dermed fotografere de jordlignende eksoplanetene.

Koronagrafen forsinker halvparten av lysbølgene i stjernens lys, slik at de vibrerer i mottakt til den andre halvparten av lysbølgene. Dermed slukker lysbølgene hverandre via et fenomen som kalles destruktiv interferens.

Små mengder av stjernelys slipper imidlertid fortsatt unna linsenes kanter. Dette overskytende lyset fjernes ved å justere formen på to speil inne i koronagrafen ved hjelp av hundrevis av små stempler.

Allerede her vil Roman kunne få øye på store gassgiganter og iskjemper, men for at stjernesystemets indre planeter skal komme tydelig fram, må avansert programvare forbedre bildets oppløsning helt til de små steinplanetene dukker opp.

© Claus Lunau & NASA

Teleskop skal skru av stjernene

Roman blir det første romteleskopet med en avansert koronagraf som kan skru av lyset fra en stjerne. Dermed kan teleskopet ta bilder av lyssvake jordlignende planeter i den beboelige sonen omkring stjernen.

• © NASA

Avanserte linser skrur av stjernens sterke lys

Et system av linser forsinker halvparten av lysbølgene fra stjernen, slik at de kommer til å vibrere i mottakt med den andre halvparten. Dermed utlikner de hverandre og fjerner stjernens sterke lys.

• © NASA

Bevegelige speil fjerner det siste stjerneskinnet

Små mengder av stjernelys slipper unna imidlertid linsenes kanter. Lyset fjernes med to bevegelige speil der hundrevis av stempler justerer speilenes form, slik at det siste stjerneskinnet forsvinner.

• © NASA

Svakt gjenskinn fra planetene står fram

Uten stjernens forstyrrende lys kan koronagrafen fotografere steinplaneter i den beboelige sonen omkring stjernen. Avansert programvare forbedrer bildene, slik at selv planeter som lyser en milliarddel av stjernen, blir synlige.

Roman-teleskopets infrarøde kamera tar også i bruk en ny teknikk. Til nå har astronomene oppdaget over 4000 eksoplaneter med to metoder som særlig er velegnet til å få øye på store gassgiganter og iskjemper som går i baner tett på sine stjerner.

Den mest anvendte er transittmetoden, der planeten kaster en skygge og demper stjernens lys en smule når den flyr forbi stjernen.

Den andre metoden ser på stjernens bevegelser. Hvis stjernen slingrer litt, er det et tegn på at en stor planet har påvirket den med gravitasjonsfeltet sitt.