Radiobølger forteller universets historie

De neste ti årene skyter tusenvis av antenner opp i Sør-Afrika og Australia. Til sammen danner de SKA, verdens største radioteleskop. Antennene vil fungere som én kjempeparabol som registrerer signaler fra hele universets historie.

CSIRO

I det golde naturområdet Karoo i Sør-Afrika skyter hundrevis av hvite paddehatter opp av bakken. Samtidig, 10 000 kilometer unna i den australske villmarken, vokser skoger med tusenvis av trær opp i det knusktørre landskapet.

Paddehattene i Sør-Afrika og trærne i Australia er ikke et mirakuløst naturfenomen. De er menneskeskapte paraboler og antenner som til sammen utgjør radioteleskopet SKA (Square Kilometre Array).

Tusenvis av astronomer og ingeniører har brukt tretti år på å tenke ut teleskopet, som i 2021 endelig har fått grønt lys. SKA blir det største radioteleskopet noen gang og skal gi svar på noen av universets største gåter.

Det nye teleskopet vil gi oss ny kunnskap innenfor alle felter av astronomien.

«Menneskeheten tar et enormt sprang ved å forplikte seg til å bygge det som blir den største vitenskapelige anlegget i sitt slag på planeten», uttaler professor Philip Diamond, leder av organisasjonen bak teleskopet, SKAO.

Teleskopet koster to milliarder euro å bygge og holde i gang fra 2021 til 2030, og astronomenes forventninger til det er gigantiske. Det vil gi oss ny kunnskap om praktisk talt alle viktige områder innenfor astronomien. Universets utvidelse, opphavet til de første galaksene, tyngdekraftens natur og utbredelsen av liv i verdensrommet er bare noen av emnene SKA skal undersøke.

Radioboelger

I dette tiåret vil flere tusen radioparaboler bli bygd i Sør-Afrika, mens opp mot en million mindre antenner vil skyte opp i Australia.

© CSIRO/Shutterstock

Radioteleskopets følsomhet blir uten sidestykke, og det vil for eksempel kunne vise oss bilder av universet som er femti ganger så detaljerte som bilder fra Hubble-teleskopet.

En av de store oppgavene for SKA blir å undersøke universets barndom, for over 13 milliarder år siden, nærmere bestemt perioden omkring 380 000 år etter big bang, da de første galaksene begynte å lyse opp i det kullsvarte universet.

Optiske teleskoper har svakheter

Astronomene håper dermed at SKA-teleskopet vil fange opp stråling som har brukt over 13 milliarder år på å reise hele veien fra universets fjerneste områder fram til jorden. Det er mulig nettopp fordi SKA skal ta opp radiobølger i stedet for synlig lys.

Både synlig lys og radiobølger er stråling innen det såkalte elektromagnetiske spektrumet, men ved ulike bølgelengder.

For å fange opp synlig lys fra universet – altså bølgelengder på 380–700 nanometer – brukes det optiske teleskoper, og hvis de står på jordoverflaten, trenger man en skyfri nattehimmel å få gode resultater. Derfor ligger de optiske teleskopene ofte på fjelltopper ikke så langt fra ekvator, for eksempel i Chile, på Hawaii eller på Kanariøyene.

Elektromagnetisk spektrum

Synlig lys som optiske teleskoper (t.h.) fanger opp, utgjør bare en liten del av det elektromagnetiske spektrumet. Radiobølger dekker et bredere intervall (t.v.).

Optiske teleskoper er mindre enn radioteleskoper fordi speilene må utformes utrolig nøyaktig for å kunne fange opp det svake lyset fra verdensrommet i intakt form.

De korte bølgelengdene gjør det synlige lyset skjørt. På vei mot jorden kan det bli stoppet av for eksempel støv, og i møtet med jordens atmosfære kan det oppstå forvrengning fordi turbulens får luftens brytningsindeks til å endre seg. Det kan gjøre bildet av en fjern stjerne eller galakse temmelig uklart.

Det samme gjelder ikke for radiobølger, som har mye lavere frekvenser og dermed større bølgelengder. Radiobølger er mye lengre enn lysbølger – med en faktor på minst ti tusen – og de påvirkes ikke av atmosfæren på samme måte.

Radiobølger viser det usynlige

Mange legemer i universet, for eksempel stjerner, galakser, pulsarer og svarte hull, sender ut radiostråling som kan fanges opp av radioteleskoper. Det skjedde første gang i 1931, da den amerikanske fysikeren Karl Jansky fanget opp radiostråling fra Melkeveien.

Når radiobølgene oversettes til bølgelengder vi kan se, får vi vite mer om himmellegemene enn det vi får vite ut ifra det synlige lyset de sender ut.

Maelkevejens radioboelgeomraade

Radioteleskoper fanger opp massevis av stråling vi ikke kan se med optiske teleskoper. Øverst ser vi Melkeveiens bånd i synlig lys. Nederst ser vi det samme utsnittet i radiobølgeområdet.

© Axel Mellinger/G. Haslam/MOifR/Detlev Van Ravenswaay/SPL

Et problem med radioteleskopene er imidlertid at de er følsomme overfor andre radiosignaler enn de er bygd for å fange opp. Derfor blir SKA-teleskopets antenner plassert i øde områder langt fra sivilisasjonens radio-, TV-, og mobilsignaler.

Samtidig sikrer plasseringen på den sørlige halvkule god utsikt til Melkeveiens bånd på himmelen, og de to utsiktspunktene i Australia og Sør-Afrika gjør det mulig å studere den samme gjenstanden det meste av døgnet.

Når det gjelder teleskoper, er større alltid bedre. Et større oppsamlingsareal gir høyere følsomhet overfor veldig svake signaler. Størrelsen gjør dessuten at SKA kan dekke mer av himmelen på én gang og dermed skanne den raskere. En tredje fordel med størrelsen er at oppløsningen til bildene blir bedre på grunn av alle antennene og parabolene.

I dag finner vi verdens største radioparabol hos observatoriet FAST i Kina. Den 500 meter vide parabolen gir et oppsamlingsareal på 71 000 m2. SKA vil bli på 1 000 000 m2 når det er fullt utbygd, altså 14 ganger så stort.

Teleskop

Det største radioteleskopet som er utformet som en enkelt parabol, er i dag det kinesiske FAST. SKA-teleskopets antenner vil til sammen virke som en parabol som er 14 ganger så stor.