Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ørnetåken

NASA

Universet - Teleskop

Hubble leverer tolv nye – og helt fantastiske – blinkskudd fra rommet

Stjernetåker, spiralgalakser og kjempehoper. Hubble-teleskopet er i full gang med å fotografere himmellegemene i den såkalte Messier-katalogen, og har nettopp levert tolv nye blinkskudd fra det ytre rom.

I midten av 1700-tallet var den franske astronomen Charles Messier på jakt etter kometer. Med den tidens utstyr kunne de være vanskelige å finne, så det var et vanskelig arbeid.

I 1758 kom han over et himmellegeme som så ut som en komet, men som ikke kunne være det. Det beveget seg ikke over himmelen.

Messier noterte funnet som en advarsel til astronomer: De burde ikke anta at de så en komet når de så på dette himmellegemet.

Komet var stjernetåke

Flere lignende objekter dukket opp, og Messier noterte dem ned i det som senere ble kjent som Messier-katalogen.

Hva de egentlig var, visste han ikke. Men da han døde i 1817, hadde han registrert 103 himmellegemer i katalogen.

Senere har objektene blitt identifisert, og de består av en lang rekke ulike astronomiske fenomener som stjernetåker, galakser og stjernehoper. Det første objektet han oppdaget – M1 – var den såkalte Krabbetåken.

Fra 64 til 76

Hubble-teleskopet ble tatt i bruk i 1990 og har senere tatt bilder av himmellegemene i Messier-katalogen.

Hittil har 64 bilder vært tilgjengelige, men Nasa har nå lagt til 12 nye bilder i katalogen.

Vi har samlet en rekke av de vakreste bildene fra katalogen her:

Krabbetågen

M1 – Krabbetåken: Restene fra en voldsom supernova.

Lagunetågen

M8 – Lagunetåken: En enorm støvsky 5200 lysår unna, som er hjemsted for en stjernehop.

Ørnetåken

M16 – Ørnetåken: En støvsky der nye stjerner blir dannet.

Oriontågen

M42 – Oriontåken: Det nærmeste stedet der nye stjerner blir født, 1500 lysår unna.

M62

M62 – Kuleformet hop: Den er kjent for å være den kulestjernehopen i galaksen vår som har den mest irregulære formen.

Cigargalaksen

M82 – Sigargalaksen: Nabogalaksens tyngdekraft påvirker galaksen på en måte som gjør at den produserer nye stjerner på samlebånd. Nær galaksens sentrum dannes ti ganger så mange stjerner som det dannes i hele Melkeveien.

M88

M88 – Spiralgalakse: I galaksens sentrum har astronomer funnet et supermassivt sort hull med en masse som er 110 millioner ganger større enn sola. Galaksen har om lag 400 milliarder stjerner.

M95

M95 – Spiralgalakse:De spiralforma armene bugner med unge stjerner som lyser blått.

Sombrero-galaksen

M104 – Sombrerogalaksen: Dette er et av de bildene som er satt sammen av et stort antall fotografier fra Hubble-teleskopet. Det gir en svært høy oppløsning til bildet av galaksen, som er 28 millioner lysår unna.