Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Alien-jegeren flyr av med pensjon

Nasas Spitzer-teleskop flyr av med pensjon. Teleskopet har etter 16 års tro tjeneste løst sitt opprinnelige oppdrag til fullkommenhet: å ta unike infrarøde bilder av universet og gi oss muligheter for å se deler av verdensrommet som er skjult for optiske teleskoper.

NASA/JPL

Melkeveiens hjerte, galaksen NGC 4258, den interstellare Oriontåken og den bredeste ringen til planeten Saturn.

Spitzer-teleskopets katalog over fascinerende romfotografier er lang. Men nå er det slutt. Spitzer går av med pensjon 30. januar 2020.

Det skjer etter at Nasa over lang tid har hatt kommunikasjonsproblemer med teleskopet. Derfor skrur romorganisasjonen av Spitzer.

Teleskopet inngikk i romprogrammet «Great Observatories» sammen med tre andre superteleskoper: romteleskopet Hubble, gammateleskopet Compton og røntgenteleskopet Chandra.

Så direkte på planeter

Det nå pensjonerte teleskopet var det siste i søskenflokken som ble sendt opp. Spitzer befant seg kortest tid i rommet – men den utrettelige jakten på liv på fremmede planeter var intens – og berikende.

Teleskopet var nemlig det første som studerte eksoplaneter direkte. I 2005 så Spitzer det infrarøde lyset fra eksoplaneten HD 209458 b. Det ble startskuddet til en ny tidsalder.

En mesterfotografs nekrolog

Spitzers linse har ikke bare stirret mot fremmede planeter.

Teleskopet var nemlig først og fremst designet for å fange inn infrarødt lys fra universet.

Derfor kunne Spitzer gjennom kolossale tåker av gass og støv se steder der nye stjerner og solsystem tok form, der galakser kolliderte og sorte hull oppstod.

Spitzer fanget universet fra de beste vinklene. Her er det noen av oppdagelsene:

Kosmisk sky

Fire nyfødte stjerner 1500 lysår unna skaper kaos i den kosmiske skyen Oriontåken. Det ser vi som et gult, skarpt lys i midten av bildet. Det grønne indikerer hydrogen og svovel, og det røde og oransje er karbonrike molekyler.

NASA

Fangarmer

Galaksen M106 ligger 23 millioner lysår unna. Den er spesielt kjent for to ting: Den har to ekstra «fangarmer» som galaksen vår, Melkeveien, ikke har.

X-ray: NASA/CXC/Caltech/P.Ogle et al; Optical: NASA/STScI; IR: NASA/JPL-Caltech; Radio: NSF/NRAO/VLA

Hjertet

Melkeveiens hjerte er innhyllet i skyer av støv og gass. På dette bildet klarte imidlertid Spitzer å skjære gjennom tåken og avsløre et belte av funklende stjerner helt inne i galaksen.

NASA, JPL-Caltech, Susan Stolovy (SSC/Caltech) et al.

Supernova

Restene fra en supernova slynges ut i universet, og stjernestøv inngår i nye kjemiske prosesser. Bildet er sammensatt og skapt på bakgrunn av flere bidrag fra ulike teleskoper – inkludert Spitzer.

NASA, ESA, NRAO/AUI/NSF and G. Dubner (University of Buenos Aires)

Kannibal-galakser

De to galaksene – den store og lille lyserøde flekken – heter NGC 3226 og NGC 3227. De har forsynt seg av en tredje galakse som nå er nesten forsvunnet. Oppdagelsen viser galaksenes evolusjon, mener Nasa.

NASA/CFHT/NRAO/JPL-Caltech/Duc/Cuillandre