Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Teleskop

Observatorium ser på stjerner om natten

Teleskoper avslører universet

Teleskopet ble først funnet opp rundt år 1600 i Nederland. I 1609 ble konstruksjonen forbedret av den italienske astronomen Galileo Galilei, som brukte det til å observere astronomiske fenomener. Galilei var blant annet den første til å få øye på fasene til Venus, Saturns ringer og de fire store månene som går i bane rundt Jupiter. Teleskopet har vært gjennom en rivende utvikling, og i dag blir de brukt til å undersøke vårt eget solsystem og lete etter eksoplaneter lenger ute i galaksen. Gå på oppdagelsesferd i artiklene våre og finn ut hvordan teleskoper spiller en avgjørende rolle i utforskningen av rommet.

Hubble-teleskopet i aksjon