Sort hul
Tema

Universets glupske giganter

De kan være millioner av dem rundt om i universet, og de har en masse som er stor nok til å fortære alt rundt seg - selv lys. I april 2019 gikk verden i ekstase da astronomer fikk det første bildet av et av dem med ordene: "Det føles som om vi ser inn i helvetes port". Bli med inn i de kollapsede kjempestjernene, som har forundret og fascinert forskerne gjennom mer enn et århundre. Da vil du forstå hvorfor de fortsatt er blant universets største og mest fascinerende gåter.

ESO
Sorte hull blir til hvite hull

Sorte hull blir til hvite hull

Svarte hull dør i en voldsom forvandling der de sender all massen ut i verdensrommet igjen og blir til hvite hull. Slik lyder en ny teori som nå skal testes. Resultatet kan endre synet vårt på universet for alltid.

6 Minutter

3 ufattelige fakta om sorte hull
sort hull

3 ufattelige fakta om sorte hull

De er umulige å se, men veier nok til å sluke opp alt rundt seg. Vi forklarer hvorfor sorte hull fortsatt er en av astronomiens største gåter.

2 Minutter

Sant eller usant: Er et svart hull virkelig et hull?
Zwart gat in het heelal
Svarte hull

Sant eller usant: Er et svart hull virkelig et hull?

De veier nok til å fortære alt rundt seg, og illustreres som et sirkulært mørke. For å forstå dem, kaller vi dem for hull – men er det egentlig riktig?

Svarte hull står for rekordstort sammenstøt

Svarte hull står for rekordstort sammenstøt

For fem milliarder år siden kolliderte to svarte hull med voldsom kraft. Men det er først nå vi kan se det vanvittige fenomenet.