Tre supertunge svarte hull er på kollisjonskurs

For første gang har astronomer observert et system av tre supertunge sorte hull. Normalt vil to sorte hull miste så mye energi at de sjelden vil kunne sluke hverandre, men beregninger har vist at de tre sorte hullene nærmer seg hverandre langt raskere enn når det bare er to av dem.

For første gang har astronomer funnet et system av tre supertunge svarte hull som går i bane rundt hverandre.

Oppdagelsen er gjort ved hjelp av observasjoner fra flere teleskoper som opererer i hver sin del av lysspektrumet.

Egentlig var forskerne fra George Mason University i USA på jakt etter svarte hull som går i bane rundt hverandre i par, da de plutselig fikk øye på den sjeldne trioen.

Den befinner seg en milliard lysår unna, og det var det optiske teleskopet SDSS som først førte forskerne på sporet.

Senere studier med det infrarøde teleskopet WISE og røntgenteleskopet Chandra bekreftet funnet.

Tre svarte hull går i bane rundt hverandre en milliard lysår fra oss.

© STScI/NASA

Oppdagelsen endrer vår forståelse av sorte hull

Observasjoner av trioen vil kanskje føre til løsningen på et stort teoretisk paradoks med svarte hull som smelter sammen.

Når to svarte hull roterer tettere og tettere mot hverandre, er det fordi de begge to mister energi til stjerner og andre himmellegemer som passerer.

En stjerne som passerer, blir tilført energi og slynget vekk med høyere hastighet, og det svarte hullet mister en tilsvarende mengde bevegelsesenergi.

Tapet får de to svarte hullene til å falle litt lenger inn mot hverandre. Effekten avtar imidlertid når avstanden mellom de to svarte hullene når ned til noen få lysår, og derfor burde de aldri sluke hverandre.

Problemet er at målinger av såkalte gravitasjonsbølger har vist at det likevel skjer.

De tre sorte hull sender ut røntgenstråling, noe som viser at de suger til seg materie.

© STScI/NASA

Forskerne mener at det kanskje kan forklares hvis et tredje tungt objekt er til stede. Beregninger har vist at tre svarte hull som går i bane rundt hverandre, nærmer seg vesentlig raskere enn når det bare er to.

Kollisjon er usannsynlig, men ikke umulig