Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Black hole 11/14
Universet - Svarte hull

Forskere ser svart hull i sentrum av Melkeveien

Svart hull i galaksens sentrum avslører seg ved stjernebevegelsene rundt det.

Svarte hull er teoretiske konstruksjoner som har vært gjenstand for mange forskerspekulasjoner.

Ny teori om svarte hull

Nylig har den berømte britiske fysikeren Stephen Hawking lansert en ny teori om hullene. Ifølge ham er svarte hull likevel ikke omgitt av en ugjennomtrengelig mur – en såkalt begivenhetshorisont – men derimot bare av en tilsynelatende mur som likevel tillater litt materie å slippe ut.

Svarte hull som i galaksenes sentrum

Men på tross av de svarte hullenes teoretiske status er det like før forskerne kan påvise dem. Mange astronomer mener i dag at det i sentrum av de aller fleste galaksene – kanskje alle – finnes et supermassivt svart hull.

En forskergruppe har i en årrekke rettet teleskopet mot sentrum av vår egen galakse, Melkeveien. De observerte at en rekke stjerner tilsynelatende sirklet rundt et bestemt punkt – en indikasjon på at det befant seg et svart hull nettopp der.

Stjernenes atferd avslører svarte hull

Selve hullet er naturlig nok usynlig, for ingenting – selv ikke lys – unnslipper hullet. Men stjernenes atferd tyder på at faktisk ligger et ekstremt stort svart hull der. Det krever nemlig en enorm masse for å bøye av stjernbaner på den måten. Og det stemmer bra med et svart hull med en masse som tilsvarer fire millioner av våre soler.

Se video om jakten på svarte hull

I en video kan du følge forskernes jakt på det svarte hullet midt i Melkeveien. Lederen av forskergruppen, Andrea Ghez, forteller om problemene ved å observere stjerner på så langt hold. Avstanden fra oss til sentrum av Melkeveien er cirka 27 000 lysår. Å observere stjernebevegelser over en slik distanse tilsvarer å stå i Los Angeles og iaktta en person i New York som står og vifter med fingeren.

I videoen kan du også se en animasjon av stjernebevegelsene rundt det antatt svarte hullet. Animasjonen er skapt ut fra observasjoner gjennom 15 år.