Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Svart hull spiser en sol om dagen

Nye målinger har avslørt universets sultneste svarte hull. På forbløffende kort tid har det vokst seg mye større enn astronomenes teorier tillater.

Mark Garlick/SPL

Australske astronomer har funnet det sultneste svarte hullet noensinne.

Det ble opprinnelig oppdaget i mai 2018, da astronomer så ultrafiolett stråling komme fra de gassene som virvler rundt hullet, men nå har forskere fra Australian National University også studert infrarød stråling fra gassene.

Resultatene viser at det svarte hullet hver dag sluker en mengde stoff som svarer til massen til solen, og at hullets samlede vekt er på omkring 34 milliarder solmasser.

Universets mest lyssterke kvasar

Det svarte hullet, som har fått navnet J2157, befinner seg i hjertet av en såkalt kvasar, altså en veldig lyssterk galaksekjerne.

Strålingen fra gassene omkring det svarte hullet er flere tusen ganger kraftigere enn den samlede strålingen fra galaksens stjerner, og det gjør kvasaren til den mest lyssterke forskerne hittil har funnet.

Universets mest sultne svarte hull finnes i en ekstremt lyssterk galaksekjerne. Den infrarøde strålingen fra gassene omkring hullet har avslørt hvor mye stoff det spiser.