Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Svart hull overstråler universets galakser

Kom lengre ut i universet enn noen gang. Kvasaren 3C 273 – et svart hull omgitt av gass – er 2,4 milliarder lysår unna, men i april kan du se den med et vanlig teleskop.

Om kvasaren

Kvasaren 3C 273 er nok det fjerneste objektet du noensinne får en sjanse til å se med et amatørteleskop.

Det ekstremt kraftige lyset har reist i mer enn 2,4 milliarder år – nesten en femtedel av universets alder – før det til slutt nådde fram til øyet ditt.

En kvasar er ikke en galakse eller en stjerne, men en ekstremt varm, skiveformet sky av gass som holder på å bli trukket inn i et supermassivt svart hull.

Fenomenet finner sted i midten av galakser – men slett ikke i alle galakser. Selv om kvasarer er forholdsvis små – typisk på størrelse med solsystemet vårt – er de blant universets mest lyssterke objekter.

KLIKKBART BILDE – Svart hull driver enorm lommelykt:

Svart hull driver enorm lommelykt

Et supermassivt svart hull kan trekke i noen partikler og kaste ut andre i verdensrommet med lysets hastighet. Resultatet er et kosmisk lysshow.