Sort hul

Slik tok astronomer bildet av det svarte hullet

I forrige uke kunne forskere vise det første bildet av et svart hull. Og det har krevd en virkelig kraftprestasjon. Universets tyngste objekter er ekstremt vanskelige å fange på film.

ESO

Onsdag 10. april vil gå over i historien som en av de viktigste datoene i vitenskapens historie.

Da viste astronomer fra European Southern Observatory (ESO) det første bildet av universets usynlige superstjerne – et svart hull.

En gigant – også blant andre svarte hull

Bildet viser det supermassive svarte hullet i sentrum av den ellipseformede galaksen Messier 87 (M87), over 53 millioner lysår unna.

Messier 87

M87 er en gigantisk ellipseformet galakse med en masse som er 1000 milliarder solmasser større enn Melkeveien. Ut fra det supermassive svarte hullet i galaksens sentrum står det en jet av partikler som Hubble-teleskopet har foreviget på dette bildet.

© NASA, ESA

Selv blant svarte hull er det enormt. Det veier 6,5 milliarder ganger så mye som sola, men likevel ser bildet uklart ut.

Først og fremst kan vi ikke se selve det svarte hullet. Ingenting kan slippe unna det – heller ikke lys – og derfor har astronomene i stedet fokusert på den såkalte begivenhetshorisonten, som er det siste stedet lys kan slippe unna det svarte hullets voldsomme tyngdekraft.

Dessuten er det svarte hullet så langt unna at det tross av sin enorme størrelse tar like mye plass på himmelen som en appelsin som ligger på månen – altså et ekstremt lite utsnitt.

Det første bildet av et svart hull bekrefter astronomenes teorier om hvordan de tunge objektene er bygget opp.

SPL

et svarte hullets masse er samlet i ett punkt uten utstrekning.

SPL

Begivenhetshorisonten er den grensen der materie og lys ikke kan slippe unna gravitasjonsfeltet.

SPL

En skive av støv og gasser roterer rundt den såkalte begivenhetshorisonten.

Sort hul

Jetstrømmer av partikler med elektrisk ladning blir sendt vinkelrett ut fra skiven i aktive supertunge svarte hull, som fortsatt sluker massevis av gass, støv og stjerner.

Svarte hull gjemmer seg

Et annet problem for astronomene var at svarte hull er omgitt av støv og gasser som blokkerer utsikten. Derfor var det ikke en mulighet å se dem med optiske teleskoper som tar bilder ved hjelp av vanlig lys.

I stedet måtte astronomene bruke radioteleskoper, som fanger opp de radiobølgene det svarte hullet sender ut.

Gass- og støvskyen omkring det svarte hullet er så tett at det bare er radiobølger med en bølgelengde på omkring én millimeter som slipper igjennom. Men når bølgene når fram til jorden, blir de absorbert av vann i atmosfæren og blir nesten usynlige.

Åtte teleskoper ser bedre enn ett

Løsningen på problemene ble å skape det såkalte Event Horizon Telescope (EHT). Her arbeider åtte av verdens største radioteleskoper sammen om å se inn til svarte hull.

Superteleskoper arbeider tett sammen

undefined

Åtte teleskoper som samarbeider, er bedre enn ett. Det er prinsippet bak teleskopnettverket Event Horizon, der teleskoper fra hver sin ende av verden samarbeider om å se det usynlige:

Teleskopene er synkronisert med atomklokker og fungerer i praksis som ett stort radioteleskop med en åpning på størrelse med jorda. Effekten er så kraftig at EHT kan se en appelsin på månens overflate – og helt inn i sentrum av en galakse millioner av lysår unna.

Med andre ord kunne EHT se de radiobølgene som hadde blitt nesten usynlige.

ESO har produsert en kort dokumentarfilm som forklarer hvordan bildet ble til, og samtidig lar deg møte forskerne som står bak bildet.

Data måtte sendes med fly

En uke i april 2017 pekte alle de åtte teleskopene mot sentrum av M87 og samlet inn data om de bølgene de fanget opp.

I løpet av uken samlet teleskopene inn data som svarer til fem petabyte – eller fem millioner gigabyte.

Mengden av data var så stor at det ville ta årevis å sende alt sammen via internett.

Fem petabyte er mye. Det svarer til MP3-filer som det tar 5000 år å spille av.
Dan Marrone er astronom ved University of Arizona og har vært en del av forskergruppen. Her prøver han å forklare hvor mye data de brukte til å skape bildet.

Dataene lastet ned på harddisker som ble transportert med fly til to datasentre – ett i Tyskland og ett i USA. Det ga en del forsinkelse.

Et av teleskopene står på Antarktis, der det er flyforbud om vinteren. Derfor måtte forskerne vente et halvt år med å få data fra det antarktiske teleskopet.

South Pole Telescope

South Pole Telescope på Antarktis var en av årsakene til at bildet ikke kom før nå. Forskerne hadde problemer med å få data fra den golde isørkenen.