sort hul illustration

Raskest voksende svarte hull observert

Astronomer har til sin store overraskelse funnet det raskest voksende svarte hullet – et monster som kunne suge til seg hele solsystemet vårt og hvert eneste sekund fortærer like mye materiale som der er i jordkloden.

ESO, ESA/Hubble, M. Kornmesser

En forskergruppe fra Australia har funnet et supertungt svart hull som har masse på 3 milliarder ganger vår egen sol. Dermed er det 500 ganger større enn det supertunge svarte hullet som befinner seg i hjertet av vår egen galakse.

Det nye svarte hullet vokser så raskt at det lyser 7000 ganger sterkere enn alt lys i hele Melkeveien til sammen. Og hvert sekund havner en mengde materiale som svarer til jordklodens masse ned i denne glupske kjempens umettelige gap.

«Banen for planetene i solsystemet vårt ville være innenfor det svarte hullets begivenhetshorisont – grensen for det svarte hullet der ingenting kan slippe unna», forteller Samuel Lei, som er en del av teamet.

En 7 milliarder lang romreise

Forskerne mener at det er det raskest voksende svarte hullet som har eksistert i de siste ni milliardene år. Det supertunge svarte hullet har fått navnet J1144, og lyset fra det har vært underveis mot oss ganske lenge.

«Det lyset vi ser fra dette voksende svarte hullet, har reist til oss i omkring 7 milliarder år», forteller forskningsleder Christopher Onken.

Det finnes andre supertunge svarte hull av samme størrelse, men de har for lengst sluttet å vokse. Derfor er årsaken til J1144s usedvanlige lysstyrke et mysterium for forskergruppen.

«Nå vil vi gjerne vite hvorfor dette er annerledes – har det skjedd noe katastrofalt? Kanskje har to store galakser kolliderte, noe som kan ha kanalisert materialer inn i det svarte hullet», foreslår Onken.

Svarte hull er ikke synlige, for tyngdekraften er så stor at ikke engang lys kan slippe unna. De er observerbare fordi støv og gasser virvler rundt dem. Gasspartiklene varmes opp og begynner å lyse kraftig.

illustration kvasar sort hul

En illustrasjon av en fjern kvasar. Gasser og støv brenner opp rundt det supertunge svarte hullet, noe som skaper det kraftige lyset.