Sort hul

Pressekonferanse: Astronomer klare med gjennombrudd om svarte hull

Får vi det første bildet av et svart hull på onsdag? Følg med fra pressekonferansen når det går live.

ESO advanced concepts team

Astronomer og romentusiaster verden over venter nå i spenning på den pressekonferansen The European Southern Observatory (ESO) har kalt inn til på onsdag 10. april.

Det er fortsatt ikke klart hva organisasjonen vil legge fram på pressekonferansen, men alt tyder på at det første bildet av et svart hull noensinne vil bli presentert.

Prosjekt leter etter svarte hull

I innkallingen til pressekonferansen skriver ESO at de første resultatene fra det gigantiske teleskopsamarbeidet Event Horizon Telescope vil bli lagt fram.

Og det er grunnen til vi sannsynligvis kommer til å se et svart hull. Som navnet antyder fokuserer teleskopet på den delen av et svart hull vi kan se – den såkalte begivenhetshorisonten.

Svarte hull er i seg selv usynlige. Massen er så stor at ingenting kan slippe unna tyngdekraften. Heller ikke lys. Begivenhetshorisonten er den siste grensen for når lys og materie kan slippe unna, og derfor er det her astronomene fokuserer kreftene sine.

Vi har fortsatt ikke sett et svart hull. Men astronomer har regnet seg fram til hvordan de sannsynligvis ser ut.

SPL

Det svarte hullets masse er samlet i ett punkt uten utstrekning.

SPL

Begivenhetshorisonten er den grensen der materie og lys ikke kan slippe unna hullets gravitasjonsfelt.

SPL

En skive av støv og gass roterer om den såkalte begivenhetshorisonten.

Sort hul

Jetstrømmer av partikler med elektrisk ladning blir sendt vinkelrett ut fra skiven i aktive supertunge svarte hull, som fortsatt sluker gass, støv og stjerner.

SPL

Åtte teleskoper er bedre enn ett

Event Horizon Telescope er ikke ett teleskop. Det består av åtte av verdens største radioteleskoper som samarbeider om å se inn til grensen for det supermassive svarte hullet i sentrum av Melkeveien.

Teleskopene er synkroniserte med atomklokker, og fungerer i praksis som ett stort radioteleskop med en åpning på størrelse med jorden. Effekten er så kraftig at Event Horizon Telescope kan se et eple på overflaten av månen – og helt inn i sentrum av Melkeveien.

Superteleskoper samarbeider tett

Åtte teleskoper i samarbeid gir bedre resultater. Det er prinsippet bak teleskopnettverket Event Horizon, der teleskoper fra hver sin ende av verden samarbeider om å se det usynlige:

undefined

Støv blokkerer utsikt

Melkeveiens sentrum, der det svarte hullet befinner seg, er innhyllet i en sky av støv og gass som blokkerer for lys og stråling, og derfor kan vi ikke se begivenhetshorisonten med teleskoper som fanger opp vanlig lys.

Radiobølger med en bølgelengde på omkring en millimeter kan imidlertid trenge gjennom det tette sløret. Men når bølgene når fram til jorden, blir de absorbert av vann i atmosfæren.

Det gjør dem nesten usynlige. Men fordi Event Horizon Telescope er så kraftig, vil det kunne fange opp de små bølgene, og dermed løfte sløret for sentrum av galaksen.

ALMA-teleskopet Chile