Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Melkeveiens svarte hull er på slankekur

Det sorte hullet i hjertet av Melkeveien bruker 270 mill. år på å sluke den samme mengden stoff som andre sorte hull sluker på et par dager. Det viser ALMA-teleskopets første glimt av hele det sorte hullets såkalte roterende skive.

NASA/ESO

Det svarte hullet som finnes midt i galaksen vår, har ikke særlig mye å leve av. I forhold til de monstrene astronomene kan observere i hjertet av andre galakser, tar Melkeveiens svarte hull nesten ikke til seg mat.

Svarte hull avsløres av en såkalt tilvekstskive av materie som roterer inn mot hullet og gradvis blir slukt av det.

Tidligere har astronomene bare klart å observere veldig varme gasser rundt Melkeveiens svarte hull, men ved hjelp av ALMA-teleskopet i Chile har de nå endelig fått det første glimtet av hele den roterende skiven.

270 mill år – så lang tid vil det ta Melkeveiens svarte hull å sluke en mengde stoff som veier like mye som sola. Andre svarte hull kan gjøre det på et par dager.

Astronomene brukte teleskopet til å lete etter gasser med en temperatur på omkring 10 000 grader. Det kan høres veldig mye ut, men er faktisk kaldt sammenlignet med gassen som finnes rundt andre svarte hull.

Teleskopet klarte å ta bilde av både gasser som er på vei vekk fra oss og gasser som beveger seg mot oss – akkurat som det skal være når vi betrakter en roterende skive fra siden.

Nye bilder fra ALMA-teleskopet viser gassen som går i bane rundt det svarte hullet i Melkeveiens sentrum. Gassen blir gradvis slukt. De røde gassene er på vei vekk fra oss, og de blå gassene på vei mot oss.