Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kosmisk kollisjon skaper ny type svart hull

For første gang har fysikere sett at to svarte hull har smeltet sammen og dannet et svart hull i den såkalte mellomklassen, med en vekt på over hundre ganger solens masse.

Getty Images

Astrofysikere har nylig sett den største kollisjonen noensinne mellom to svarte hull, og resultatet er et svart hull av en type forskerne aldri har sett før.

De to svarte hullene veide 66 og 85 ganger så mye som solen, og fysikernes beregninger viser at sammensmeltningen resulterte i et svart hull på 142 solmasser.

Dermed har kollisjonen frigitt energi som svarer til 9 solmasser. Det meste av den har rullet gjennom rommet i form av såkalte gravitasjonsbølger, som de to detektorene LIGO i USA og Virgo i Italia kan måle.

© LIGO/Caltech/MIT/R. Hurt (IPAC)

Gravitasjonsbølger viser de svarte hullenes størrelse

Når svarte hull sluker hverandre, frigjøres det enorme mengder energi i form av gravitasjonsbølger, som ruller gjennom rommet. Bølgenes styrke viser hvor tunge de svarte hullene har vært.

• Grensen lå på 100 solmasser

Hittil har de sammensmeltninger av svarte hull som detektorene LIGO og Virgo har målt gravitasjonsbølger fra, resultert i svarte hull på under 100 solmasser.

• Ny kollisjon setter rekord

Analyser av sammensmeltningen av to svarte hull viser nå at de har vært på henholdsvis 66 og 85 solmasser. Resultatet ble et svart hull på 142 solmasser.

Sammensmeltningen av de to svarte hullene er ikke bare den største, men også den fjerneste, forskerne hittil har fanget opp gravitasjonsbølger fra. Den foregikk i et område som i dag ligger 17 milliarder lysår unna oss.

Det er imidlertid ikke 17 milliarder år siden det skjedde, men bare 7 milliarder år, altså da universet var om lag halvparten så gammelt som i dag. På grunn av universets utvidelse ligger området i dag mye lenger vekk enn den gang.

Den gigantiske kollisjonen mellom to sorte hull utløste såkalte gravitasjonsbølger, som har rullet gjennom verdensrommet i syv milliarder år før de ble fanget opp av detektorene Virgo (innsatt) og LIGO.