Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Forskere ser svarte hull som kolliderer

For første gang har forskere sett lys komme fra to svarte hull som smelter sammen.

LIGO/Caltech

Svarte hull er usynlige fordi lys ikke kan slippe unna den voldsomme tyngdekraften. Den eneste måten vi kan oppdage dem på, er å observere hvordan de påvirker omgivelsene.

Nå har forskerne fått et glimt av to svarte hull som smelter sammen. Det skjedde 12,8 milliarder lysår unna i nærheten av et såkalt supertungt svart hull som har en skive av stoff virvlende rundt seg.

Gravitasjonsbølger varslet lysglimtet

Kollisjonen ble først registrert av de to detektorene LIGO og Virgo, som kan måle såkalte gravitasjonsbølger som skyller gjennom universet når slike ekstreme begivenheter finner sted.

To sorte hull som kolliderer (satt inn), skaper gravitasjonsbølger gjennom rommet. De kan bare måles av de to ekstremt fintfølende detektorene Virgo (bildet) i Italia og LIGO i USA.