Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Forskere finner svart hull tett på oss

De merkelige bevegelsene til to stjerner har avslørt at det gjemmer seg et svart hull bare 1000 lysår fra jorden. Det er tre ganger så tett på som det nærmeste astronomene hittil har kjent til.

Svarte hull er usynlige fordi ingen stråling kan slippe ut av dem. Den eneste måten astronomene kan finne dem på, er ved å observere hvordan stoff i nærheten av dem påvirkes av den sterke tyngdekraften.

Nå har astrofysikere fra ESO oppdaget det hittil nærmeste svarte hullet, som bare ligger 1000 lysår fra oss.

Avslørt av to stjerner

Det svarte hullet avslørte seg ved at det går i bane omkring to stjerner, og det er bevegelsene av stjernene som har overbevist forskerne om at det svarte hullet må være til stede.

De tre objektene som til sammen kalles HR 6819, ligger så tett på oss at stjernene er synlige med det blotte øye fra den sørlige halvkulen.

Bevægelserne af to stjerner (blå) viser, at de må kredse om et sort hul (rød). Stjernesystemet ligger bare 1000 lysår fra Jorden.