Første billeder af Mælkevejens sorte hul

Forskere avslører første bilde av det svarte hullet midt i galaksen vår

De første bildene noen gang av det svarte hullet Sagittarius A* har nylig blitt offentliggjort på en pressekonferanse ved European Southern Observatory. Forskerne er imponert over hvor presise Einsteins spådommer er.

European Southern Observatory

Forskere fra Event Horizon Telescope Collaboration har nylig offentliggjort de første bildene av det supermassive svarte hullet i midten av Melkeveien.

Bildet, som er knipset med hjelp fra det verdensomspennende nettverket av teleskoper Event Horizon Telecope, beviser en gang for alle at galaksen vår har et svart hull i midten.

Sagittarius A*, som det supermassive svarte hullet heter, stemmer ifølge forskerne forbløffende godt overens med spådommene fra Einsteins generelle relativitetsteori.

«Det svarte hullets størrelse stemmer med Einsteins generelle relativitetsteori med en feilmargin på ti prosent», sier Mariafelicia de Laurentis, en av forskerne som står bak oppdagelsen.

De nye bildene viser begivenhetshorisonten rundt det svarte hullet Sagittarius A*. Begivenhetshorisonten er den ringen av lys det svarte hullet holder på å fange inn og sluke, og der er den vi kan se.

Resten av det svarte hullet er usynlig fordi tyngdekraften er så stor at ikke engang lys kan slippe unna det.

Verdensomspennende teleskop ser tre millioner ganger bedre enn oss

European Southern Observatory er et internasjonalt forskningsprosjekt med elleve teleskoper spredt over hele verden.

Teleskopene tar opp radiofrekvenser fra det svarte hullet, og til slutt kombinerer superdatamaskiner de enorme datamengdene til et samlet bilde. Med alle de teleskopene pekt mot ett objekt, får teleskopet en linse på størrelse med hele jorden.

Det gir et syn som er tre millioner ganger skarpere enn menneskets syn. Det svarer til at en bargjest i München kan se boblene i en øl i New York.

Bildene av Sgr A* tok forskerne gjennom fem netter i april 2017. Fra åtte ulike observatorier fokuserte de på det svarte hullet i midten av galaksen vår i åtte til ti timer.

Opptakene fra teleskopene fylte 4000 terabyte og ble fraktet med fly fordi det er raskere enn å overføre dem via internettkabler.

sorte hull