Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tusener av meteorer lyser opp himmelen

Kometen Swift-Tuttle er det største himmellegemet som regelmessig kommer tett på jorda. Og akkurat nå er planeten vår på vei rett inn i restene kometen har etterlatt seg. Resultatet er årets kanskje mest spektakulære meteorregn, som når toppen natten mellom 12. og 13. august.

I de to kommende nettene lyser årets største meteorsverm, Perseidene, opp nattehimmelen til et spektakulært stjerneshow.

Perseidene har sitt maksimum i midten av august, da restene fra kometen Swift-Tuttle brenner opp på nattehimmelen når de treffer jordas atmosfære med omkring 200 000 kilometer i timen.

Det er derfor nå du skal invitere deg selv og dine nærmeste ut til en helt spesiell opplevelse i mørket.

OM PERSEIDENE

Kometen Swift-Tuttle kommer innom det indre solsystemet, mellom sola og Jupiter, hvert 133. år.

Vi får ikke se den igjen før i år 2126 – men nå passerer jorda gjennom det sporet av støv og småsteiner som kometen har etterlatt.

Restene etter Sviwt-Tuttle henger som et permanent bånd på tvers av hele solsystemet, og når jorda treffer båndet hver sommer, blir støvet og småsteinene forvandlet til et festfyrverkeri på himmelen.

De små kometfragmentene styrter inn i atmosfæren vår og gir opphav til årets kanskje mest spektakulære regn av stjerneskudd, Perseidene.

Jorda krysser kometens bane

Kometer går i bane rundt sola, akkurat som planeter, men de er mer uregelmessige. Derfor treffer jorda ofte de restene som kometene etterlater.