Slørtåkens farger viser blant annet forskjeller i tetthet og temperatur i grunnstoffene.

© Hubble/ESA & NASA
Universet - Stjerner

Supernovarest gløder i natten

Se det enorme stjernespøkelset Slørtåken, som dekker et seks ganger så stort område som månen på himmelen.

For omkring 8000 år siden endte en stjerne sine dager i en gigantisk supernovaeksplosjon. Restene av stjernen er i dag synlige på himmelen i form av en enorm tåke som kalles Slørtåken.

Stjernen ble til en supernova fordi jernatomer i stjernen ikke kunne fusjonere til tyngre grunnstoffer.

De såkalte fusjonsprosessene begynner med at hydrogenatomer slår seg sammen til helium, som deretter blir til karbon. Dermed danner stjernen stadig tyngre grunnstoffer. Prosessen skaper en kraftig, utadrettet energi, slik at stjernen blåses opp som en ballong.

Men hvis man skal få jern til å slå seg sammen til tyngre grunnstoffer, krever det en tilførsel av energi. Den utadrettede prosessen går derfor i stå, og i stedet overtar tyngdekraften, slik at stjernen kollapser med stor kraft.

Sjokkbølge formet Slørtåken

Er stjernen stor nok – minst sju ganger solas masse – vil den like etter kollapsen eksplodere som en supernova.

Da presses kjernen sammen til en ultratett nøytronstjerne eller et svart hull, mens resten av stjernen blåses bort og ender som en enorm sky av stjernestoff – en supernovarest.

Astronomene regner med at den stjernen som endte som Slørtåken, blåste ut en kraftig vind i verdensrommet før den eksploderte.

Vinden skapte en stor boble i den interstellare gassen. Da sjokkbølgen fra eksplosjonen traff veggen av denne boblen, ble de karakteristiske formene vi kan se som Slørtåken, dannet.

###

Stjerner dør med et brak

Når jernet i en tung stjerne begynner å gå sammen til tyngre grunnstoffer, overmannes den av sin egen tyngdekraft og eksploderer.