Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Supernovarest gløder i natten

STJERNEGUIDE: I slutten av november funkler et gigantisk stjernespøkelse i natten. Det astronomiske fenomenet kalles Slørtåken – og det strekker seg over seks ganger månens diameter på himmelen.

Hubble/ESA & NASA

Om Slørtåken

For omkring 8000 år siden endte en stjerne sine dager i en gigantisk supernovaeksplosjon. Restene av stjernen er i dag synlige på himmelen i form av en enorm tåke som kalles Slørtåken.

Stjernen begynte livet med å fusjonere hydrogenatomer til helium, og helium fusjonerte deretter til karbon.

Dermed dannet stjernen stadig tyngre grunnstoffer. Prosessen skapte en kraftig utadrettet energi, slik at stjernen blåste seg opp som en ballong.

Da stjernen begynte å fusjonere grunnstoffer som er tyngre enn jern, gikk den utadrettede prosessen i stå, og i stedet kollapset stjernens kjerne med stor kraft.

Sjokkbølge formet Slørtåken

Fordi stjernen var enorm – 20 ganger tyngre enn sola – eksploderte den like etter som en supernova.

Her ble kjernen presset sammen til en ultratett nøytronstjerne, mens resten av stjernen ble blåst bort og endte som en sky av stjernestoff – en supernovarest.

Astronomene regner med at den stjernen som endte som Slørtåken, blåste ut en kraftig vind i verdensrommet før den eksploderte.

Vinden skapte en stor boble i den interstellare gassen.

Da sjokkbølgen fra eksplosjonen traff veggen av denne boblen, ble de karakteristiske formene vi kan se som Slørtåken, dannet.

Guide til Slørtåken

Slørtåkens farger viser blant annet forskjeller i tetthet og temperatur i grunnstoffene.