Gigantisk bokstav står frem på stjernehimmelen

STJERNEGUIDE: Midt i november vil en del av stjernehimmelen gå i svart. Det skjer fordi stjernetåkene B142 og B143 – også kalt Barnards E-tåke – blir synlige. Tåkene er så tette at lyset fra stjernene som ligger bak, ikke slipper igjennom, og det ser ut som en svart flekk på himmelen.

Chris Cook/NASA

Om stjernetåkene

Midt i november kan du oppleve mørke stjernetåker, som er områder i verdensrommet som består av forholdsvis tett støv og gass. Disse tåkene sender ikke ut noe lys selv, og vi kan derfor bare observere dem fordi de blokkerer lyset fra stjernene som ligger bak.

I de mørke tåkene fødes det stjerner, og de inneholder derfor hydrogen, helium og andre molekylære forbindelser som stjerner består av. Typisk dannes de av restene etter en supernova- eller hypernovaeksplosjon.

Selv om områdene ser tomme ut, er de i virkeligheten de tetteste delene av gigantiske molekylære tåker, som består av tettpakkede støv- og gasspartikler.

Støvpartiklene er typisk under en mikrometer store, og i den størrelsen blokkerer noen partikler i tåken det synlige lyset.

Stjernetåkenes innhold bestemmer hvordan vi ser dem på jorda. Det finnes mange typer, men disse tre er blant de mest utbredte.