Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Stjernehimmel

Stjernehimmelen i mars 2021

Krabbetåken, dobbelthopen i Perseus og det vakre lysfenomenet «natthimmellys» kan man se i mars – og det er faktisk enda mer å se i årets første vårmåned. Få oversikt over stjernehimmelen i mars 2021 her.

På den nordlige halvkulen varsler mars begynnelsen på våren – og en masse grunner til å vende blikket mot stjernehimmelen som for tiden byr på litt av hvert.

Bruk guiden vår til stjernehimmelen i mars 2021 og få en masse astronomiske opplevelser i årets første vårmåned.

Synlige stjernebilleder i marts 2021

Jordens rotasjon om egen akse og reisen rundt solen innebærer at de fleste stjernene og derfor stjernebilder beveger seg. Og derfor er det flere stjernebilder som vi bare kan se på bestemte tider av året.

Stjernehimmelen i mars byr for eksempel på:

• Gaupen: Gaupen er et stjernebildet med svake stjerner. Den letteste måten å finne Gaupen på, er å finne stjernebildet Store Bjørn. Store Bjørn kan man se hele året på den nordlige halvkulen og inneholder stjernemønsteret Karslvognen. Stjernebildet Gaupen er plassert mellom Store Bjørn og stjernebildet Tvillingene.
  • Lille hund: Følg de to øverste stjernene i Orion i en vannrett linje. Det vil lede deg til Lille hund, der stjernen Procyon, også kalt Hundestjernen, lyser opp. Du ser stjernebildet best omkring klokken 21:00.
  • Krepsen: Krepsen er like under Gaupen og skrått opp til venstre for Lille hund. Som Gaupen består Krepsen av svake stjerner.
Stjernebildet Gaupen

Stjernebildet Gaupen er en samling av svake stjerner som er best synlig i mars.

Synlige stjernebilder hele året

Av de 88 offisielle stjernebildene er det også et par stykker du kan se året rundt.

Det skyldes at stjernene i disse stjernebildene er såkalte sirkumpolare stjerner, noe som betyr at de enten er tett på det nordlige eller det sørlige senteret for himmellegemenes bevegelse.

De stjernebildene du kan se på stjernehimmelen i mars og resten av året, er:

• Kassiopeia – Stjernebildet er lett å finne siden det ligner bokstaven «W».
  • Kefeus – Stjernebilledet ligger ved siden av Kassiopeia og er tett på nordstjernen Polaris.
  • Lille Bjørn – Lille Bjørn inneholder nordstjernen, Polaris, og ligner på Karlsvognen – bare med et «håndtak» som går opp i stedet for ned.
  • Store Bjørn – Karlsvognen er en del av Store Bjørn, så hvis du finner det gjenkjennelige stjernemønsteret, har du funnet stjernebildet.
  • Dragen – Stjernebildet ligger ved siden av Kefeus og under Lille Bjørn.

Spesielle fenomener i mars 2021

Malstrømgalaksen trer frem på våren

Mens dyrene på jorda var i sin spede begynnelse for en halv milliard år siden, dundret galaksen NGC 5195 rett inn i sin større nabo, Malstrømgalaksen.

Noen hundre millioner år senere støtte de sammen igjen.

De to galaksenes langvarige kamp har antagelig vært med på å forme Malstrømgalaksens markante spiralarm.

Og tyngdekraften fra NGC 5195 sender fortsatt bølger gjennom naboens gasskyer, slik at de trekker sammen seg til kompakte, lyserøde klumper og danner stjerner i et usedvanlig høyt tempo.

De nye, blålige stjerner blåser med tiden vekk den lyserøde gassen.

Malmstrømgalaksen

Malstrømgalaksen er omkring 60 000 lysår i diameter og er dermed bare en tredjedel så stor som Melkeveien.

NGC 5195 ligger i dag like bak Malstrømgalaksen – sett fra jorda – og de to galaksene er forbundet av en bro av støv. De befinner seg om lag 25 millioner lysår fra oss, men du kan se dem med en vanlig kikkert på en mørk kveld. Særlig kjernen av Malstrømgalaksen er synlig.

Den lyser omkring 100 millioner ganger kraftigere enn sola – dels fordi konsentrasjonen av stjerner er ekstremt høy, dels fordi det svarte hullet i galaksens sentrum gjør at det blir sluppet løs enorme mengder energi.

• Hvor og når: Malstrømgalaksen kan man se hele året, men den står særlig høyt om våren. Særlig ved nymåne i den 13. mars har du gode muligheter for å se galaksen. Du finner Malstrømgalaksen litt over og til høyre for den ytterste stjernen i Karlsvognens vognstag. Klokken 23 befinner galaksen seg omkring 60 grader over den østlige horisonten.
  • Synlighet: Uten forstyrrende lys kunne du bruke en kikkert for å se Malstrømgalaksen og følgesvennen som tåkete lysflekker. Med et lite teleskop kan du få øye på de markante spiralarmene.
Guide til Malmstrømgalaksen

Slik finner du Malmstrømgalaksen på nattehimmelen i mars.

Dobbelthopen glitrer på himmelen

Med det blotte øye ser de ut som en disig stjerne, men hvis du zoomer inn med en kikkert eller et teleskop, blir du møtt av et fantastisk syn – hundrevis av stjerner fordelt i to store grupper: dobbelthopen i Perseus.

Og nå i mars står den høyt på nattehimmelen.

Som navnet antyder, består fenomenet av to samlinger av stjerner som er tett på hverandre.

Stjernehopene i stjernebildet Perseus, som heter henholdsvis h Persei og Chi Persei, er åpne stjernehoper.

Det innebærer at de består av unge stjerner som er født av den samme gasskyen, og som langsomt beveger seg vekk fra hverandre.

dobbelthopen

Dobbelthopen inneholder unge, lyssterke stjerner. 1. H Persei, 2. Chi Persei.

I astronomisk skala er stjernehopene, med en alder på 12–13 millioner år, helt unge.

Mesteparten av de 300–400 stjernene er blåhvite superkjemper som er 10–100 ganger tyngre enn solen.

Denne typen stjerner er ekstremt lyssterke og derfor lette å få øye på, men de bruker opp energien sin relativt raskt.

• Hvor og når: Du finner dobbelthopen mellom stjernebildene Kassiopeia og Perseus, som omkring klokken 23 befinner seg om lag 30 grader oppe i himmelen mot den nordvestlige horisonten.
  • Synlighet: Finn først Kassiopeia med den markante W-formen. Tegn deretter en linje fra stjernebildets midterste stjerne mot W-en nederste venstre spiss. Forleng linjen helt til du ser dobbelthopen. Med det blotte øye kan du se dobbelthopen som en diffus, lysende prikk. Ved hjelp av en helt vanlig kikkert blir det mulig å se stjernene i hopen.
Guide til dobbelthopen

Slik finner du dobbelthopen i mars.

© Stellarium

Krabbetåken trer frem i mars

Krabbetåken er en rest etter en eksploderende stjerne – en såkalt supernova – som ligger i stjernebildet Tyren om lag 6000 lysår unna. Supernovaresten ble første gang observert i år 1054 av kinesiske astronomer.

Da den franske astronomen Charles Messier i 1758 utga sin katalog over himmellegemer, ble Krabbetåken registrert som under navnet Messier 1.

I de 1000 årene astronomene har kjent til Krabbetåken, har den bare vokst seg større på himmelen.

krabbetåken

Da stjernen eksploderte som en supernova, avstøtte den hydrogengasser som avgir rødlig lys på himmelen.