Gigantisk spiralgalakse lyser opp i kikkerten din

Den inneholder en billion stjerner, og de vakre spiralarmene tar like mye plass på himmelen som fullmånen. Så grip kikkerten og gå ut i mørket.

NASA/ESA

OM GALAKSEN

Den tar nesten like mye plass på himmelen som fullmånen og ligger like ved siden av Karlsvognen.

Likevel er galaksen Messier 101 vanskelig å få øye på fordi dens enorme avstand til oss – nesten 21 millioner lysår – innebærer at lyset er for svakt til å kunne ses med det blotte øye.

Til gjengjeld kan den ses med en vanlig kikkert eller enda bedre med et lite teleskop.

© NASA/ESA

Galaksen blir på engelsk kalt Pinwheel Galaxy – pinwheel er en leketøysvindmølle eller et stykke roterende fyrverkeri – på grunn av spiralarmene sine, som vi tydelig kan se fra jorden.

Messier 101 er omkring 170 000 lysår i diameter, så den er på størrelse med eller litt større enn Melkeveien, men den inneholder antagelig omkring en billion stjerner, noe som er mer enn dobbelt så mange som Melkeveien.

GALAKSEGUIDE