stjernebildet reven
© Shutterstock

Reven – Slik finner du stjernebildet Reven

GUIDE TIL STJERNEBILDER: Stjernebildet Reven er det 55. største stjernebildet av de 88 offisielle. Reven kan ses fra juli til september på den nordlige halvkule. Finn Reven med stjernebildeguiden vår og lær mer om himmelen over oss.

Stjernebildet Reven

Stjernebildet Reven ligger midt i den såkalte Sommertriangelet – en stor og nesten rettvinklet trekant på sommerhimmelen som består av de lyse stjernene Deneb, Altair og Vega som alle hører under hvert sitt stjernebilde.

Reven ble introdusert av den polske astronomen Johannes Hevelius i 1687, og forestiller en dobbeltfigur i form av en rev, «Vulpecula» på latin, med en gås i munnen.

Ifølge Hevelius bærer reven gåsen til den trehodede hunden Kerberos, som vokter inngangen til underverdenen i den greske mytologien. Kerberos var en gang sitt eget stjernebilde, men disse stjernene inngår i dag i stjernebildet Herkules.

I stjernebildet Reven representerer den klareste stjernen, Anser, gåsen. Anser betyr også «gås» på latin.

Til tross for sin beskjedne størrelse gjemmer stjernebildet Reven på noen fascinerende himmellegemer, slik som den elliptiske galaksen NGC 7052, den åpne stjernehopen Bøylen og den planetariske tåken Messier 27 – også kjent som «Håndvekten».

Planetarisk tåke debuterte i Reven

Den første planetariske tåken som ble oppdaget, er den såkalte «Håndvekten», som ligger i stjernebildet Reven.

Astronomen Charles Messier observerte fenomenet i 1764 og kalte det Messier 27 i Messier-katalogen over uklare himmellegemer.

I 1783 finstuderte astronomen William Herschel tåken. To år tidligere hadde han blitt verdensberømt for oppdagelsen av planeten Uranus.

I beskrivelsen av Messier 27 noterte han at tåkens grønne farge og runde form minnet om Uranus, og han innførte derfor betegnelsen planetarisk tåke for denne og lignende objekter.

Den planetariske tåken, håndvekttåken

«Håndvekttåken» – også kjent som Messier 27 – var den første planetariske tåken som ble observert. Tåken ligger i stjernebildet Reven omkring 1200 lysår fra jorden.