Stjernebildet Andromeda på nattehimmelen
© Shutterstock

Andromeda - Slik finner du stjernebildet Andromeda

GUIDE TIL STJERNEBILDER: Stjernebildet Andromeda er synlig året rundt, men er tydeligst på den nordlige halvkulen i november. På den sørlige halvkulen lyser Andromeda klarest fra oktober til desember. Finn Andromeda med vår stjernebildeguide og lær mer om himmelen over oss.

Stjernebildet Andromeda

Stjernebildet Andromeda er det 19. største stjernebildet på himmelen og er mest synlig om høsten på den nordlige halvkulen.

Andromeda er oppkalt etter kvinnen av samme navn i gresk mytologi. Ifølge sagnet var Andromeda datter til Kepeus og Kassiopeia, konge og dronning av Etiopia.

Kassiopeia skrøt hele tiden av datterens Andromedas skjønnhet, som hun påsto var vakrere enn havguden Poseidons døtre, nereidene.

Det gjorde Poseidon rasende, og han sendte et havmonster mot Etiopia. Andromedas foreldre søkte hjelp hos et orakel som fortalte dem at de måtte ofre datteren for å slukke Poseidons hevntørst.

Andromeda ble derfor bundet fast til en stein for å bli spist av havmonsteret. Heldigvis kom den greske helten Perseus til unnsetning og reddet Andromeda i siste øyeblikk. Som takk for heltegjerningen giftet Andromeda seg med Perseus, og etter sin død plasserte gudinnen Athena Andromeda på stjernehimmelen for å hylle henne.

Andromedagalaksen spiser mindre galakser

I utkanten av stjernebildet Andromeda – i retning Kassiopeia – ligger galaksen Andromeda som en uklar, oval flekk. Det er den galaksen som ligger nærmest Melkeveien og den eneste galaksen man kan se med det blotte øye fra jorden.

Andromeda befinner seg litt over 2,5 millioner lysår fra planeten vår og inneholder opp mot 1000 milliarder stjerner. Til sammenligning vurderes Melkeveien «bare» å inneholde om lag 200 milliarder stjerner.

Fra jordens sørlige halvkule kan man se Andromedas to såkalte ledsagergalakser, M110 og M32.

Andromedagalaksen i stjernebildet Andromeda

I utkanten av stjernebildet Andromeda ligger galaksen med samme navn, med mer enn 1000 milliarder stjerner. Ifølge forskning fra 2019 vil Andromedagalaksen sluke Melkeveien om om lag fem milliarder år.