Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sørlige stjernetåker kommer på besøk

Det meste av året er de fargestrålende stjernetåkene Lagunetåken og Trifidetåken bare synlige fra sørlige breddegrader, men nå har du gode muligheter for å se de kosmiske kunstverkene – og du trenger ikke mer enn en vanlig kikkert.

NASA

Den er litt over 4000 lysår unna, men du kan se den med en helt vanlig kikkert. Lagunetåken er enorm – om lag 110 lysår på tvers – og den er en opplagt severdighet på en lun sommernatt.

Lagunetåken befinner seg i stjernebildet Skytten, som ikke er synlig fra den nordlige halvkulen om vinteren.

Ultrafiolett stråling fremkaller det fargerike lyset

Like over Lagunetåken kan du også se den noe mindre Trifidetåken. De to stjernetåkene inneholder begge såkalte emisjonståker – altså gasskyer som blir truffet av stråling fra stjerner og deretter skiller ut fargerikt lys, særlig rødt.

Bak fenomenet: Atomer leverer fargerikt lysshow

Ultrafiolett stråling fra stjerner splitter atomer i Lagunetåken. Når atomene blir gjendannet, skiller de ut fargerik stråling.

Fargene er bare synlige med et teleskop, men tåkene kan man se i svart-hvitt med en kikkert eller faktisk med det blotte øye.

Lagunetåkens form skyldes i høy grad en enkelt stjerne, som befinner seg midt i tåken.

Stråling blåser hull i tåken

Stjernen, kalt Herschel 36, skinner omkring 200 000 ganger kraftigere enn sola, og dens heftige stråling har blåst gigantiske hull i tåken.

De store hullene er en gave for astronomene, som kan bruke dem til å få et bedre innblikk i hva som foregår inne i tåken – blant annet hvordan nye stjerner blir til fra klumper inne i gasskyene.

GUIDE TIL LAGUNE- OG TRIFIDTÅKENE