Se Karlsvognens seksdobbelte stjerne

STJERNEGUIDE: Ved midnatt i juni måned har du gode muligheter for å få øye på stjernesystemet Mizar, som er en del av Karlsvognen.

Om den seksdoble stjernen

Ved første øyekast ligner stjernen Mizar de andre i Karlsvognen.

Men ser du nærmere etter, vil du oppdage at den har en annen stjerne – Alcor – like ved. Alcor og Mizar er bare skilt av omkring ett lysår, og de to stjernene roterer langsomt rundt hverandre.

Mizar og Alcor har vært kjent siden antikken, men på 1600-tallet oppdaget astronomene at også Mizar var todelt.

Og omkring år 1900 kunne de se at hver av Mizars to deler består av to stjerner. Mizar er altså et stjernesystem som består av fire stjerner som roterer rundt hverandre.

I 2009 kunne forskere avsløre at Alcor også består av flere stjerner – en stor, klar stjerne og en liten såkalt rød dverg.

Alcor og Mizar inneholder dermed i alt seks stjerner – der fem antagelig er større enn sola.

Guide til stjernebilde