Se Jupiter og de fire største månene

September 2022: Akkurat nå står solen, jorden og Jupiter på linje, og det gir deg en unik mulighet for å se solsystemets største planet – og månene rundt den.

Solen, jorden og Jupiter ligger akkurat nå på en rett linje, slik at solen og Jupiter er på hver sin side av oss

. Fenomenet kalles opposisjon, og det gir to fordeler når vi vil studere planeten: For det første er avstanden mellom jorden og Jupiter minimal – for det andre er planeten synlig for oss gjennom hele natten.

79 måner går i bane rundt Jupiter. Den største, Ganymedes, er solsystemets største måne og større enn planeten Merkur.

Jupiter er den største og tyngste planeten i vårt solsystem. Den veier mer enn dobbelt så mye som de andre planetene i solsystemet til sammen.

Men ikke nok med det – Jupiter er også den planeten i solsystemet som har nest flest måner, bare overgått av Saturn.

Faktisk fortsetter astronomene å finne nye måner – de fant 15 i 2015, to i 2016 og ti i 2018 – og nå er antallet kjente måner oppe i 79.

Store måner kan ses gjennom kikkert

Alle disse nyoppdagede månene er imidlertid så små at det bare er mulig å se dem i kraftige teleskoper.

Til gjengjeld er de fire største månene – Io, Europa, Ganymedes og Callisto – så store at vi kan studere dem med en vanlig kikkert. De ble oppdaget av Galileo Galilei i 1610 og kalles derfor for de galileiske måner.

Overflaten på Jupiter-månen Io er arret av massevis av vulkaner. Månen er den mest vulkansk aktive kloden i solsystemet, og vulkanene spyr sitt materiale mer enn 400 km ut i verdensrommet.

Hvis du følger Jupiter gjennom flere netter, kan du se de fire månene danser rundt planeten. Av og til vil en eller flere av månene forsvinne fordi de passerer inn bak Jupiter, eller fordi de skjules i månelyset.

Bak fenomenet: Månene flytter seg raskt

Jupiters fire største måner (Io, Europa, Ganymedes og Callisto) går i bane rundt planeten med så stor fart at du kan se dem flytte seg dag for dag. Hver linje illustrerer et nytt døgn.

Guide til Jupiters måner