Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Se Jupiter og de fire største månene

MÅNEGUIDE: Juli måned gir enestående muligheter for å studere solsystemets største planet, Jupiter. Akkurat nå er planeten nemlig tettest på oss i banen rundt solen. Er vi heldige nok til å få flere klare netter på rad, kan du gjennom en kikkert se de fire største månene gå i bane rundt planeten.

Solen, jorden og Jupiter ligger akkurat nå på en rett linje, slik at solen og Jupiter er på hver sin side av oss

. Fenomenet kalles opposisjon, og det gir to fordeler når vi vil studere planeten: For det første er avstanden mellom jorden og Jupiter minimal – for det andre er planeten synlig for oss gjennom hele natten.

79 måner går i bane rundt Jupiter. Den største, Ganymedes, er solsystemets største måne og større enn planeten Merkur.

Jupiter er den største og tyngste planeten i vårt solsystem. Den veier mer enn dobbelt så mye som de andre planetene i solsystemet til sammen.

Men ikke nok med det – Jupiter er også den planeten i solsystemet som har nest flest måner, bare overgått av Saturn.

Faktisk fortsetter astronomene å finne nye måner – de fant 15 i 2015, to i 2016 og ti i 2018 – og nå er antallet kjente måner oppe i 79.

Store måner kan ses gjennom kikkert

Alle disse nyoppdagede månene er imidlertid så små at det bare er mulig å se dem i kraftige teleskoper.

Til gjengjeld er de fire største månene – Io, Europa, Ganymedes og Callisto – så store at vi kan studere dem med en vanlig kikkert. De ble oppdaget av Galileo Galilei i 1610 og kalles derfor for de galileiske måner.

Overflaten på Jupiter-månen Io er arret av massevis av vulkaner. Månen er den mest vulkansk aktive kloden i solsystemet, og vulkanene spyr sitt materiale mer enn 400 km ut i verdensrommet.

Hvis du følger Jupiter gjennom flere netter, kan du se de fire månene danser rundt planeten. Av og til vil en eller flere av månene forsvinne fordi de passerer inn bak Jupiter, eller fordi de skjules i månelyset.

Bak fenomenet: Månene flytter seg raskt

Jupiters fire største måner (Io, Europa, Ganymedes og Callisto) går i bane rundt planeten med så stor fart at du kan se dem flytte seg dag for dag. Hver linje illustrerer et nytt døgn.

Guide til Jupiters måner

Omkring 14.–15. juli finner du Jupiter lavt over horisonten mot sør. Månene ses med en kikkert til venstre og høyre for planeten.

© Stellarium

• Når?

Jupiter og de fire største månene kan man se om lag fra midnatt til klokken to det meste av juli, men de lyser kraftigst natten mellom den 14. og 15. juli, når Jupiter står i opposisjon.

• Hvor?

1. juli klokken ett finner du Jupiter lavt over horisonten mot sør. Månene Ganymedes og Europa kan man se til venstre for planeten, og Io og Callisto er til høyre.
  • Hvordan?

Jupiter er lett å få øye på med det blotte øye – den lyser kraftigere enn stjernene på himmelen. For å se månene kan du bruke en vanlig kikkert og støtte albuene, slik at du får et mer rolig bilde.

MER OM SOLSYSTEMETS MÅNER

Solsystemets måner byr på ekstreme værforhold

Da Neil Armstrong landet på månen 21. juli 1969, satte han foten på en gold og grå overflate som består av stein og et fint lag støv. Men så fredfylte er ikke alle andre måner i solsystemet.

Våre naboplaneters satellitter er gigantiske, isdekkede og til tider direkte fiendtlige.