Se Jupiter og de fire største månene

MÅNEGUIDE: Juni måned gir enestående muligheter for å studere solsystemets største planet, Jupiter. Akkurat nå er planeten nemlig tettest på oss banen rundt sola. Er vi så heldige at vi får flere klare netter på rad, kan du gjennom en kikkert se de fire største månene gå i bane rundt planeten.

Sola, jorda og Jupiter ligger akkurat nå på en rett linje, slik at sola og Jupiter er på hver sin side av oss. Fenomenet kalles opposisjon, og det gir to fordeler når vi vil studere planeten:

For det første er avstanden mellom jorda og Jupiter minimal – for det andre er planeten synlig for oss gjennom hele natten.

79 måner går i bane rundt Jupiter. Den største, Ganymedes, er solsystemets største måne og større enn planeten Merkur.

Jupiter er den største og tyngste planeten i solsystemet vårt. Den veier mer enn dobbelt så mye som de andre planetene til sammen. Men ikke nok med det – Jupiter er også den planeten i solsystemet som har flest måner.

Faktisk fortsetter astronomene å finne nye måner – de fant 15 i 2015, 2 i 2016 og 10 i 2018 – og nå er antallet kjente måner oppe i 79.

Store måner kan ses gjennom kikkert

Alle disse nyoppdagede månene er imidlertid så små at det bare er mulig å se dem i kraftige teleskoper.

Til gjengjeld er de fire største månene – Io, Europa, Ganymedes og Callisto – så store at vi kan studere dem med en vanlig kikkert. De ble oppdaget av Galileo Galilei i 1610 og kalles derfor for de galileiske måner.

Overflaten på Jupiter-månen Io er arret av massevis av vulkaner. Månen er den mest vulkansk aktive kloden i solsystemet, og vulkanene spyr sitt materiale mer enn 400 km ut i verdensrommet.