Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Betelgeuse

Orions tikkende bombe lyser opp i vintermørket

STJERNEGUIDE: Superkjempen Betelgeuse beveger seg mot en supernovaeksplosjon som vil forvandle den til enten et svart hull eller en nøytronstjerne. Men før det skjer, vil kjempen, som trolig er 21 ganger tyngre enn sola, være synlig på nattehimmelen i desember måned.

NASA

Om Betelgeuse

Når natten blir mørk omkring nymåne 26. desember, kan du se en av himmelens klareste stjerner, Alfa Orionis, også kjent som Betelgeuse.

Stjernen er en såkalt rød superkjempe, og akkurat som andre røde kjemper har Betelgeuse brukt opp hydrogenet i kjernen og vil derfor snart brenne ut.

Når det skjer, eksploderer stjernen som en supernova og blir synlig om dagen. Faktisk har Betelgeuse allerede begynt å skrumpe, og det går ganske raskt.

På bare 15 år, fra 1993 til 2008, ble superkjempens radius 15 prosent mindre, og den fortsetter å skrumpe fram mot den endelige eksplosjonen, som vil forvandle Betelgeuse til enten et svart hull eller en nøytronstjerne.

Den lave drivstoffbeholdningen betyr at Betelgeuse er kaldere enn andre stjerner og derfor over tid har endret farge fra hvitglødende til rød.

Betelgeuse er på vei mot kollaps

Superkjempen forbruker energien raskt og nærmer seg en total kollaps. Den vil enten bli en nøytronstjerne eller et svart hull.

På tross av stjernens framtredende posisjon på himmelen vet astronomene fortsatt ikke nøyaktig hvor stor stjernen er.

Det skyldes at stjernen pulserer, og at det ikke er noen synlige himmellegemer i bane rundt den. Astronomene anslår at den er om lag 21 ganger tyngre enn sola.

Guide til Betelgeuse