Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Opplev tusenvis av stjerner i en enkelt liten klump

STJERNEGUIDE: I juni-natten hoper nesten 3000 stjerner seg opp i en klump du kan se gjennom en kikkert.

2900 stjerner pakket tett sammen. Med en helt vanlig kikkert har du nå muligheten for å oppleve en av Melkeveiens mest massive såkalte åpne stjernehoper.

Hopen heter Messier 11, men kalles også Villandhopen, fordi den i små teleskoper har en trekantet form som minner om formen på en flokk flygende villender.

Stjernene i Messier 11 har, siden de ble skapt for om lag 316 millioner år siden, vært bundet sammen av tyngdekraften.

Men akkurat som i andre åpne stjernehoper glir stjernene langsomt fra hverandre, og om noen millioner år vil de ikke lenger holde hverandre sammen.

Alle stjernene i hopen har samme alder, men astronomene oppdaget i 2018 at noen eldes raskere enn andre fordi de ikke roterer like raskt.

Guide til stjernehopen

Villandhopen (den blinkende markøren) finner du natt til 4. juni klokken 01:00 i sørlig retning, midt mellom Saturn, Jupiter og stjernen Altair.