Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Opplev tusenvis av stjerner i en enkelt liten klump

STJERNEGUIDE: I juni-natten samler 3000 stjerner seg i hopen Messier 11, også kalt Vildandhopen. Stjernene, som ble skapt for 316 millioner år siden, holdes sammen av en sterk tyngdekraft, men om få millioner år vil de gli fra hverandre.

Om Messier 11

2900 stjerner pakket tett sammen. Med en helt vanlig kikkert har du nå muligheten for å oppleve en av Melkeveiens mest massive såkalte åpne stjernehoper.

Hopen heter Messier 11, men kalles også Villandhopen, fordi den i små teleskoper har en trekantet form som minner om formen på en flokk flygende villender.

Stjernene i Messier 11 har, siden de ble skapt for om lag 316 millioner år siden, vært bundet sammen av tyngdekraften.

Men akkurat som i andre åpne stjernehoper glir stjernene langsomt fra hverandre, og om noen millioner år vil de ikke lenger holde hverandre sammen.

Alle stjernene i hopen har samme alder, men astronomene oppdaget i 2018 at noen eldes raskere enn andre fordi de ikke roterer like raskt.

Guide til Messier 11

Messier 11 (i siktekornet) finner du cirka 25 grader over horisonten sørvest for stjernebildet Ørnen.