Opplev Svanens hemmeligheter

STJERNEGUIDE: Stjernebildet Svanen byr på lysende stjerner, rester av en supernova og enorme røde gasståker. Og du har ekstra gode muligheter for å oppleve det omkring 22. mai.

Om Svanen

På den nordlige halvkulen er Svanen en av de tydeligste stjernebildene. Særlig stjernen Deneb, som utgjør Svanens hale, er lett å få øye på.

Deneb er 1500 lysår unna, men fordi den er en av de kraftigste stjernene i Melkeveien – den lyser 200 000 ganger kraftigere enn vår egen sol – er den veldig tydelig på himmelen.

Ytterst i Svanens høyre vinge finner du dobbeltstjernesystemet Mu Cygni, og midt i samme vinge finner du restene av en 5000 år gammel supernova – Slørtåken.

Men det mest imponerende synet er de enorme røde gasståkene, Nordamerika- og Pelikantåken, som gjemmer seg midt i Svanens «kropp».

© Jesper Grønne

Hydrogen og kosmisk stråling maler himmelen rød

Gasståkene er oppkalt etter formen, henholdsvis som et kontinent og som en fugl. Det er faktisk den samme tåken, men mellom den og jorda ligger det en sky av kosmisk støv som dekker for lyset fra en del av den.

Støvet skaper et svart område midt i tåken, noe som får det til å se ut som om det er to tåker. Det kraftige røde lyset skyldes det hydrogenet som tåkene består av.

Den kraftige UV-strålingen fra stjernene i området skiller elektroner fra atomkjerner i hydrogenet, men de finner raskt sammen igjen – nå mer energirike. Når de faller tilbake til utgangspunktet frigis overskuddsenergien, noe som danner rødt lys.

Svanens tåker kan under mørke forhold ses med en vanlig kikkert, men et lite teleskop gir den beste opplevelsen.

Guide til Svanen