Det er kometen Thatcher som hvert år på denne tiden er ansvarlig for meteorsvermen Lyridene.

© Shutterstock

Meteorsverm skaper liv på aprilhimmelen

Du har gode muligheter til å oppleve et regn av stjerneskudd når meteorsvermen Lyridene skaper liv på himmelvelvingen i slutten av april.

17. april 2018 av Nanna Vium

Ta på deg genseren, og fyll termosen med varm kakao.

I slutten av april har du mulighet til å få en astronomisk opplevelse litt utenom det vanlige når meteorsvermen Lyridene skaper liv på himmelvelvingen med oppimot 20 stjerneskudd i timen.

Springer ut fra stjernebilde

Lyridene er en av de årlig tilbakevendende meteorsvermene og aktiv i perioden fra 14. til 30. april. De kuliminerer rundt natten til 23. april.

Du kan forvente mellom 10-20 stjerneskudd i timen og i noen sjeldne tilfeller helt opp mot 100.

Svermen har fått navnet sitt fordi stjerneskuddene ser ut til å springe ut fra stjernebildet Lyren, som er relativt lett å finne fordi det inneholder Vega - den femte klareste stjernen på himmelen.

Kometrester bombarderer atmosfæren

Meteorsvermen inntreffer fordi Jorden hvert år på denne tiden passerer restene fra kometen 1861G1-Thatcher, som bombarderer den øvre atmosfæren vår med ufattelige 177 000 km/t og brenner opp.

Og den etterlater seg funklende og klare stjerneskudd på himmelen.

Kometens omløpstid rundt Solen er 415 år, og siste gang den la veien forbi vårt indre solsystem var helt tilbake i 1861. Derfor finnes det heller ingen bilder av selve kometen sett fra Jorden.

Gå på oppdagelsesferd i universet

Våren er spekket med astronomiske opplevelser du kan oppleve med en kraftig kikkert. Nå kan du skaffe deg den perfekte startpakke:

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel rette blikket mot stjernebildet Orion og se den røde superkjempen Betelgeuse senere i år – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.