Melkeveiens lyssterke sentrum dukker opp over den sørlige horisonten på sensommeren. Det fjerne lyset treffer jorda etter å ha vært på reise i tusenvis av år gjennom de ufattelig store tomrommene i galaksen.

© JESPER GRØNNE, WWW.HVADIHIMLEN.DK
Universet - Stjerner

Melkeveiens kjerne lyser opp nattehimmelen

Et enormt lysende bånd deler nattehimmelen i to i midten av august. Så legg hodet bakover og la deg imponere av milliardene av stjerner i galaksen vår.

Den midtre delen av galaksen vår, Melkeveien, står fram som et lysende bånd på nattehimmelen. Noen deler av båndet er mørkere, siden de er dekket av enorme gasskyer som befinner seg mellom stjernene.

Det supermassive svarte hullet midt i galaksen ligger like over horisonten, men er dekket av gasskyene. I nærheten dukker et av galaksens mest lyssterke områder fram mellom skyene.

Nesten rett over deg på himmelen kan du se en del av Melkeveiens såkalte Orion-arm, som vårt eget solsystem befinner seg i.

Slik gjør du

• Gå ut i timen etter midnatt midt i august. Like etter nymåne er lyset fra månen svakest og forstyrrer derfor ikke det svake lyset fra Melkeveiens fjerneste områder.

• For å fotografere Melkeveien bør du bruke et vidvinkelobjektiv og et støtt stativ til kameraet. Hold eksponeringene mellom 15 og 30 sekunder for å få de beste bildene.

• Finn et mørkt sted langt fra storbyer. En større by innen 30 kilometer i sørlig retning kan lyse mange kilometer opp i atmosfæren, slik at det svake lyset fra galaksen drukner i lysforurensning.