Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Melkeveiens kjerne lyser opp nattehimmelen

STJERNEGUIDE: Et enormt lysende bånd deler nattehimmelen i to i midten av august. Så legg hodet bakover og la deg imponere av milliardene av stjerner i galaksen vår.

OM MELKEVEIEN

Den midtre delen av galaksen vår, Melkeveien, står fram som et lysende bånd på nattehimmelen.

Noen deler av båndet er mørkere, siden de er dekket av enorme gasskyer som befinner seg mellom stjernene.

Det supermassive svarte hullet midt i galaksen ligger like over horisonten, men er dekket av gasskyene. I nærheten dukker et av galaksens mest lyssterke områder fram mellom skyene.

Nesten rett over deg på himmelen kan du se en del av Melkeveiens såkalte Orion-arm, som vårt eget solsystem befinner seg i.

GUIDE

Melkeveiens lyssterke sentrum dukker opp over den sørlige horisonten på sensommeren. Det fjerne lyset treffer jorda etter å ha vært på reise i tusenvis av år gjennom de ufattelig store tomrommene i galaksen.