Melkeveiens lyssterke sentrum dukker opp over den sørlige horisonten på sensommeren. Det fjerne lyset treffer jorda etter å ha vært på reise i tusenvis av år gjennom de ufattelig store tomrommene i galaksen.

© JESPER GRØNNE, WWW.HVADIHIMLEN.DK

Melkeveiens kjerne lyser opp nattehimmelen

Et enormt lysende bånd deler nattehimmelen i to i midten av august. Så legg hodet bakover og la deg imponere av milliardene av stjerner i galaksen vår.

15. august 2018 av Jesper Grønne

Den midtre delen av galaksen vår, Melkeveien, står fram som et lysende bånd på nattehimmelen. Noen deler av båndet er mørkere, siden de er dekket av enorme gasskyer som befinner seg mellom stjernene.

Det supermassive svarte hullet midt i galaksen ligger like over horisonten, men er dekket av gasskyene. I nærheten dukker et av galaksens mest lyssterke områder fram mellom skyene.

Nesten rett over deg på himmelen kan du se en del av Melkeveiens såkalte Orion-arm, som vårt eget solsystem befinner seg i.

Slik gjør du

• Gå ut i timen etter midnatt midt i august. Like etter nymåne er lyset fra månen svakest og forstyrrer derfor ikke det svake lyset fra Melkeveiens fjerneste områder.

• For å fotografere Melkeveien bør du bruke et vidvinkelobjektiv og et støtt stativ til kameraet. Hold eksponeringene mellom 15 og 30 sekunder for å få de beste bildene.

• Finn et mørkt sted langt fra storbyer. En større by innen 30 kilometer i sørlig retning kan lyse mange kilometer opp i atmosfæren, slik at det svake lyset fra galaksen drukner i lysforurensning.

VISSTE DU AT:

Melkeveien måler minst 100 000 lysår på tvers og inneholder opp mot 400 milliarder stjerner.

Hvis vi kunne ha reist med lysets hastighet, ville det ha tatt 27 000 år å komme fram til det supermassive svarte hullet midt i galaksen.

Se ut i universet

Kjernen i melkeveien er bare ett av fenomenene som dukker opp på nattehimmelen i år.

Hvis du har fått blod på tann og gjerne vil fortsette med stjernekikkingen, kan du nå skaffe deg den perfekte startpakken:

• en kraftig kikkert til å utforske solsystemet med
  • en guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet hvor du skal kikke, og når
  • Din guide til månen – et digitalt spesialnummer om den naturlige satellitten vår