SE OPP: Krigerens belte står klart på himmelen

Orions ikoniske belte består av tre klare stjerner – eller? Vi gir deg guiden til det velkjente stjernebildet på en helt ny måte.

Innholdsoversikt

1. GUIDE TIL FENOMENET

Akkurat nå lyser tre unge stjernesystemer kraftig på himmelen, nemlig Alnitak, Alnilam og Mintaka, som til sammen utgjør stjernebildet Orions belte. Nesten alle de ni stjernene er blå – og derfor forholdsvis unge.

Jo yngre en stjerne er, jo varmere brenner den, noe som gir et mer blålig skjær. Antagelig er alle stjernene dannet for bare fire til ti millioner år siden.

Bak fenomenet: Beltet består av mange stjerner

Ved første øyekast består Orions belte av bare tre stjerner, men massen er så stor at de har trukket til seg mindre stjerner.

Alnitak

Alnitaks største stjerne er en blå superkjempe, hele 20 ganger større enn sola, som har to mindre stjerner i bane rundt seg.

Alnilam

Alnilam er 50 ganger så tung som sola, og i motsetning til de andre medlemmene av Orions belte består den bare av én stjerne.

Mintaka

Mintaka består av hovedstjernen og fire unge stjerner. Den ene unge stjernen brenner så kraftig at den er hvitglødende.

Alle stjernene i Orions belte er antagelig skapt i stjernetåken Oriontåken, som befinner seg et stykke lenger sør på himmelen. Rundt stjernesystemet Alnitak finnes også en annen stjernetåke, som kalles Flammetåken.

Orions belte ligger et sted mellom 700 og 1300 lysår fra jorden – bare én hundredel av Melkeveiens diameter – noe som astronomisk sett er rett i nabo-laget. Stjernebildet lyser derfor så kraftig på nattehimmelen at du godt kan se det med det blotte øye.

GUIDE TIL FENOMENET