Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kan det virkelig stemme at stjernene blinker?

Sett fra jorden ser det ut som alle stjerner blinker. Men i virkeligheten er det ikke stjernerne som blinker - årsaken er i stedet den urolige atmosfæren.

Astronomene kjenner bare til noen få stjerner som faktisk blinker, nemlig de såkalte variable stjernene.

Årsaken til at stort sett alle stjerner ser ut til å blinke når vi ser dem fra jorda, finner vi i atmosfæren.

Små linser bryter lyset

Lufta over oss er aldri helt i ro, men inneholder hele tiden uendelig mange små virvler og bobler, som for eksempel skyldes små temperaturforskjeller og forstyrrelser fra ting i bevegelse som fugler, fly og vind.

Til sammen skaper forstyrrelsene mikroskopiske forskjeller i tetthet.

Forskjellene fungerer som små linser som bryter lys på vei ned gjennom atmosfæren.

Vi kjenner fenomenet i et mer ekstremt format over en sommervarm asfaltvei, der lysbrytningen blir veldig tydelig.

Tykk luft forstyrrer stjernelys

En stjernes blinking blir mer og mer framtredende jo lavere mot horisonten den står. Årsaken er at lyset må bruke mer tid på å passere gjennom atmosfæren.

Lys fra en stjerne loddrett over deg har en kort tur gjennom atmosfæren. Stjernen står derfor rolig på himmelen, med en svak blinking.

Lys fra en stjerne tett på horisonten har en lang vei gjennom atmosfæren. Lyset fra stjernen er derfor urolig, med en kraftig blinking.

Konstante fargeskift oppfattes som blinking

Sett fra jorda er stjerner bare bitte små, punktformede lyskilder. Derfor kan selv de mikroskopiske linsene i atmosfæren effektivt bryte lyset.

Det innebærer at det hele tiden er ulike farger av stjernens lys som når oss. Effekten av det løpende fargeskiftet av lyset fra den enkelte stjernen er det vi oppfatter som blinking.

Jo mer lysklar en stjerne er, jo mind­re påvirker brytingen lyset den, og jo mindre blinker den.

Det samme gjelder planeter som Venus og Mars. Lysstrålene fra planetene er så brede at de små atmosfæriske linsene ikke forstyrrer dem.