Kan det virkelig stemme at stjernene blinker?

Sett fra jorden ser det ut som alle stjerner blinker. Men i virkeligheten er det ikke stjernerne som blinker - årsaken er i stedet den urolige atmosfæren.

Astronomene kjenner bare til noen få stjerner som faktisk blinker, nemlig de såkalte variable stjernene.

Årsaken til at stort sett alle stjerner ser ut til å blinke når vi ser dem fra jorda, finner vi i atmosfæren.

Små linser bryter lyset

Lufta over oss er aldri helt i ro, men inneholder hele tiden uendelig mange små virvler og bobler, som for eksempel skyldes små temperaturforskjeller og forstyrrelser fra ting i bevegelse som fugler, fly og vind.

Til sammen skaper forstyrrelsene mikroskopiske forskjeller i tetthet.

Forskjellene fungerer som små linser som bryter lys på vei ned gjennom atmosfæren.

Vi kjenner fenomenet i et mer ekstremt format over en sommervarm asfaltvei, der lysbrytningen blir veldig tydelig.

Konstante fargeskift oppfattes som blinking

Sett fra jorda er stjerner bare bitte små, punktformede lyskilder. Derfor kan selv de mikroskopiske linsene i atmosfæren effektivt bryte lyset.

Det innebærer at det hele tiden er ulike farger av stjernens lys som når oss. Effekten av det løpende fargeskiftet av lyset fra den enkelte stjernen er det vi oppfatter som blinking.

Jo mer lysklar en stjerne er, jo mind­re påvirker brytingen lyset den, og jo mindre blinker den.

Det samme gjelder planeter som Venus og Mars. Lysstrålene fra planetene er så brede at de små atmosfæriske linsene ikke forstyrrer dem.

Kan du finne Nordstjernen? Bruk vår guide og finn den ikoniske stjernen på nattehimmelen.