Universet stjernefabrik solsystemet

Jorden ligger midt i en stjernefabrikk

Solsystemet befinner seg inne i en gigantisk gassboble. Nå har astronomene oppdaget at den tusen lysår vide boblen danner tusenvis av nye stjerner på overflaten og kontinuerlig forvandler nattehimmelen vår.

Leah Hustak/CfA

Hvis du noen ganger føler at du lever i en boble, så har vitenskapen nå sterke beviser for at det faktisk er tilfellet – selv om det nok er en noe større boble enn du kanskje forestiller deg.

Med data fra romteleskopet Gaia har astronomene for første gang satt sammen et detaljert 3D-kart over den såkalte lokale boblen. Kartet avslører ikke bare at jorden befinner seg midt inne i en stjerneproduserende boble, men også hvordan den har oppstått.

«Den lokale boblen ble dannet av en rekke voldsomme supernovaeksplosjoner som har funnet sted i løpet av 14 millioner år. Da supernovaene eksploderte, satte det i gang sjokkbølger som feide sammen gassen i nærheten i et tett skall som utgjør boblens overflate», forklarer Catherine Zucker, astronom ved Harvard & Smithsonian Center for Astrophysics, til Illustrert Vitenskap.

Boblen måler tusen lysår på tvers og fungerer som en slags kosmisk fødeklinikk som kontinuerlig forandrer nattehimmelen vår.

Supernovaer blåste opp boblen

Den lokale boblen er et tomrom mellom stjernene i Orion-armen av vår egen galakse, Melkeveien. Den ble dannet for omkring 14 millioner år siden, da en kjempestjerne først kollapset og senere eksploderte som en supernova.

I Melkeveien eksploderer om lag to supernovaer hvert århundre og frigjør på en brøkdel av et sekund like mye energi som det strømmer ut av solen på én million år.

15 supernovaer har blåst opp den lokale boblen i løpet av 14 millioner år.

Supernovaer sender ut store mengder gammastråling som blir skapt når en bestemt isotop av aluminium henfaller til magnesium. Astronomene kan måle gammastrålingen og dermed registrere at en stjerne etter hvert har eksplodert.

Dermed har de analysert seg fram til at i alt 15 supernovaer har bidratt å blåse opp boblen over en periode på 14 millioner år .

Hver gang en av stjernene har eksplodert, har den med voldsom kraft slynget alt det stoffet som befant seg i verdensrommet rundt den, for eksempel støv og hydrogen, utover og vekk.

Etter hvert har supernovaene derfor skapt en lomme i verdensrommet som utgjør selve boblens indre. Lommen inneholder for eksempel bare en tiendedel av det hydrogenet som finnes utenfor boblen.

Solsystemet Lokale Boble stjerner
© Leah Hustak/CfA

Sju klynger sprøyter ut stjerner

Solsystemet er omkranset av den såkalte lokale boblen – en gigantisk boble av støv og gass. Den er ikke formet som en perfekt kule, men strekker seg omkring fem hundre lysår ut fra hver side av solen. Til sammenligning ligger stjernen nærmest solen, Proxima Centauri, om lag 4,2 lysår unna.

Boblens indre er så å si tomt for materie, men på utsiden har hydrogen og andre grunnstoffer samlet seg i sju klynger som blant annet omfatter stjernebildene Fluen og Kameleonen. Klyngene er veritable stjernefabrikker der den høye tettheten sørger for at nye stjerner alltid oppstår.

Ifølge astronomene er ikke den lokale boblen alene, og de antar at de fleste stjerner blir dannet på overflaten av lignende bobler.

Astronomene har kjent til den lokale boblen i femti år, men det er først nå data fra Gaia-teleskopet og nye dataprogrammer klart viser hvor stor boblen egentlig er, hvordan den er utformet, og hva som skjer langs overflaten.

Og det er ikke småting.

Fusjon antenner stjerner

Forskere ved blant annet Harvard & Smithsonian Center for Astrophysics har undersøkt avstandene til de nærmeste stjerneområdene rundt solen, og det viser seg at de aller fleste nye stjerner befinner seg på boblens overflate.

Men ikke nok med det – de beveger seg også vekk fra solen med en hastighet som svarer til boblens utvidelseshastighet.

Gaia-rumteleskopet

Gaia-romteleskopet befinner seg 1,5 millioner kilometer fra jorden i det såkalte L2-lagrangepunktet, der banen ikke forstyrres.