Gigantiske søyler av gass skaper nye stjerner

STJERNEGUIDE: Ørnetåkens fenomenale søyler av støv og gass skinner på himmelen akkurat nå. 19. august forstyrrer ikke månelyset, så da er forholdene gode for å se den vakre stjernetåken.

Om Ørnetåken

Enorme søyler av gass og støv – nesten 50 billioner kilometer høy.

Ørnetåken er fødested for nye stjerner – og den ligner antagelig det stedet der vårt eget solsystem ble dannet for 4,567 milliarder år siden.

Ørnetåkens tette søyler består særlig av hydrogen og nitrogen, og på Hubble-teleskopets enestående bilde av tåken trer disse grunnstoffene fram i grønne farger.

Søylene – her avbildet av Hubble-teleskopet – er bare en liten del av den enorme Ørnetåken.

© Hubble Heritage Team/ESA/NASA

Ørnetåken har kanskje forsvunnet

Forskerne diskuterer nå om Ørnetåkens søyler fortsatt eksisterer. Tåken er 7000 lysår unna, slik at vi bare kan se hvordan den så ut for 7000 år siden.

En enorm sky av støv like ved tåken er kanskje en sjokkbølge fra en supernova, som kan ha truffet søylene for 6000 år siden.

Sjokkbølgen ødela kanskje søylene, men det er ikke sikkert. Uansett kan kollisjonen først ses fra jorda om 1000 år, når lyset fra den når fram til oss.

Guide til Ørnetåken