M13

Eldgamle stjerner holder sammen

De er nesten like gamle som universet selv. Men de holder fortsatt sammen. I kveld har du muligheten for å se de eldgamle stjernene i kulehopen M13 med en helt vanlig kikkert.

OM STJERNEHOPEN M13

Den er nesten like gamle som universet selv. M13 er en kuleformet samling av 300 000 stjerner, som ble dannet for intet mindre enn 11,65 milliarder år siden – bare to milliarder år etter big bang.

Den gangen var galaksen vår fortsatt ung og hadde fortsatt ikke fått sin flate spiralform.

Melkeveien inneholder minst 150 kulehoper, og de aller fleste er over ti milliarder år gamle – noen ble faktisk dannet før selve galaksen.

De gamle stjernehopene befinner seg i utkanten av Melkeveien – omkring 25 000 lysår fra sentrum.

M13 er den tydeligste på nattehimmelen. Med litt flaks kan du se den med det blotte øye – eller så er det bare å bruke en kikkert.

Stjernehop roterer som enhet

De 300 000 stjernene i M13 har holdt sammen siden universets begynnelse, og de beveger seg fortsatt i takt.

Sammenstøt danner blå stjerner

Stjernene i M13 befinner seg i et veldig lite område, bare 145 lysår i diameter. Avstandene mellom dem er derfor kort – i sentrum av hopen kan det være 100 stjerner på tre lysår.

Stjernene kommer noen ganger så tett på hverandre at de støter sammen, og sammenstøtene kan danne nye stjerner, som skiller seg fra de gamle ved at de er mer blålige.

GUIDE TIL M13

Stjernekort Kuglehoben M13

M13 kan ses 20 grader over horisonten mot nordvest.