Stjerne

Se stjernen Vega ved solnedgang.

© SHUTTERSTOCK
Universet - Stjerner

Blå, eggeformet stjerne tjuvstarter natten

Nattehimmelens nest klareste stjerne roterer så raskt at den har vridd seg selv skjev. Det sterke blå lyset er synlig allerede ved solnedgang, så skynd ut deg og nyt den kosmiske kjempen.

Stjernen Vega er den nest klareste på den nordlige stjernehimmelen og den femte klareste av alle stjernene på himmelen. Vega har et blålig skjær, noe som skyldes en temperatur på 9300 grader, mens sola bare er 5500 grader.

Vega er en av de første stjernene som dukker opp på himmelen om kvelden. Den lyser så kraftig at den er synlig allerede før sola går ned bak horisonten.

Vega er en del av den såkalte sommertrekanten sammen med stjernene Deneb og Altair. De tre stjernene er blant de klareste på himmelen om sommeren.

Slik gjør du

• I den første halvparten av mai kan du se Vega om lag 25 grader over den nordøstlige horisonten rundt solnedgang. I løpet av natten beveger den seg mot øst og høyere opp på himmelen.

• Lyset fra Vega er så kraftig at du kan se den selv fra et sted med mye kunstig lys. Men da kan det blir vanskelig å se Melkeveien ved siden av stjernen.

• Hvis du vil ta bilder, så velg en vid billedvinkel og sett kameraet på høykant, slik at du kan få med både forgrunn og stjerner. Bruk stativ og selvutløser for å unngå skjelving, og eksponer i omkring 30 sekunder.