Ballongteleskop skal studere stjerner og planeter som blir til

Fra 40 kilometers høyde skal et infrarødt teleskop undersøke hvordan gass og støv samler seg til nye himmellegemer.

NASA

Astronomene kan se fram til å få en ny utsiktspost 40 000 meter oppe i luften over Antarktis. I et prosjekt med navnet ASTHROS vil Nasa sende et ballongteleskop opp i denne høyden for å studere nye stjerner og planeter som blir til.

Teleskopet er designet for å ta bilder i den infrarøde delen av lysspektrumet. Det er stråling som vi ikke kan se med det blotte øye, og som absorberes i atmosfæren, slik at den ikke når ned på bakken.

Ukjente prosesser føder stjerner

Prosjektet skal måle den infrarøde strålingen fra gasståker i utvalgte regioner i Melkeveien, der mange stjerner blir til.

ASTHROS-teleskopet skal kartlegge Carina-tåken i Melkeveien (t.v.) og tilsvarende gasståker i galaksen M83 (t.h.) for å finne svar på hvordan tåkenes bevegelser fører til dannelsen av nye stjerner.