Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Første stjerner

Et bilde som viser hvordan de første stjernene kan ha sett ut.

© N.R.Fuller, National Science Foundation
Universet - Stjerner

Astronomer finner universets første stjerner

Etter en intensiv og årelang jakt har et forskerteam klart å finne spor etter universets aller første stjerner. Funnet endrer forskernes oppfattelse av universets ungdom.

Universet oppstod sannsynligvis i en gigantisk eksplosjon. Men deretter ble det stille – veldig stille.

Astrofysikernes teorier tyder på at universet lå i stummende mørke de første nesten 200 millioner årene etter big bang. Først etter dette ble samlingene av hydrogenatomer så tette at de første stjernenes fusjonshjerter begynte å slå.

Og nå har et team av astronomer funnet spor etter de aller første stjernene, som ble født for ca. 13,5 milliarder år siden.

Stjernene er usynlige

Forskerne gjorde det sensasjonelle funnet ved å bruke EDGES-teleskopet: Et radioteleskop på størrelse med et spisebord som kan fange opp endringer i bølgelengder fra lys og stråling.

EDGES-teleskopet i Australia

Selv de største teleskopene er ikke kraftige nok til å se lyset fra så gamle og fjerne stjerner, og derfor leter astronomene i stedet etter spor stjernene har etterlatt.

Til det formålet er det lille radioteleskopet perfekt. Det måler den såkalte rødforskyvning i den kosmiske bakgrunnsstrålingen, som avslører strålingens bølgelengder.

Universet er ikke alene

Ut fra forskernes teorier har de første stjerners rødforskyvning en bølgelengde på 21 centimeter, og det er nettopp den lengde de nyoppdagede stjernesporene har.

De første studiene, som er utgitt i Nature, tyder på at det unge universet var mye kaldere enn forventet, og at de første stjernene lyste blålig.