GALLERI: Sola forsvant over Chile

Den totale solformørkelsen innhylllet Chile og Argentina i tussmørke tirsdag 2. juli klokka 22.39 norsk tid. Tusenvis av turister hadde tatt turen til La Silla-observatoriet. Høyt over den nesten alltid solfylte Atacamaørkenen holdt de pusten i to vidunderlig vakre minutter.

På et gitt sted på jorda skjer det bare hvert 360. år.

Denne tirsdagskvelden var det i et smalt belte gjennom Argentina og Chile at vi jordboere kunne fryde oss over himmellegemenes dans da månen gled inn og sperret helt for sollyset.

Nyt den totale solformørkelsen

Det europeiske sydobservatoriet (ESO), som drvier La Silla, inviterte i anledning femtiårsjubileet til observatoriet en eksklusiv flokk til å oppleve deres livs solformørkelse i den teleskopspekkede ørkenen.

Teleskopene ved La Silla var blant annet med på å lage det første bildet av et svart hull og avsløre den jordliknende eksoplaneten Proxima b.

Her kan du følge med når månen og sola møtes på himmelhvelvingen.

Total solformørkelse er et kosmisk lykketreff

Når de begeistrede solformørkelsesjegerne i Atacamaørkenen kunne nyte den totale utviskingen av sola, var det litt av et kosmisk lykketreff.

En total solformørkelse oppstår når månen står nøyaktig på linje mellom jorda og sola og dekker hele solskiva.

At månen kan sperre for sola, skyldes det usannsynlige sammentreffet at sola er cirka fire hundre ganger så stor som månen, men befinner seg cirka fire hundre ganger lenger vekk fra jorda.

Det innebærer at sola er nøyaktig like stor på himmelen som månen – og at månen derfor kan dekke sola fullstendig.