Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Se trygt på solformørkelse

Beskyttelsesbriller er et must hvis du skal se på Solen under en solformørkelse. Hvis du ikke tar på beskyttelsesbriller, risikerer du å få varige øyeskader.

Pass på øynene med beskyttelsesbriller

Man kan ødelegge øynene for alltid ved å se på en solformørkelse uten beskyttelse. Under de par minuttene en total solformørkelse varer, er sollyset helt blokkert, og da kan man i prinsippet nyte synet. Men man være forsiktig.

Når en tynn halvbue av Solen igjen titter frem, er det fare for alvorlige øyeskader hvis man ikke har fått på beskyttelsesbrillene i tide.

Selv om bare 1 prosent av solskiven er synlig, er lyset fortsatt 10 000 ganger sterkere enn lyset fra en fullmåne, og hvis man stirrer på den nesten skjulte Solen kan man få varige øyeskader i løpet av få sekunder.

Beskyttelsesbriller under solformørkelse hindrer øyeskader

Ultrafiolett stråling fra Solen kan føre til forbrenninger på hornhinnen og skade netthinnen. Synlig lys fra Solen kan ødelegge cellene i netthinnen som fanger opp lys og reagerer på visuelle stimuli.

Infrarød stråling fra Solen kan brenne de lysfølsomme cellene i netthinnen slik at det oppstår blinde punkter. Risikoen for skader er særlig stor for barn og unge mennesker.

Derfor bør man alltid bruke beskyttelsesbriller under en solformørkelse.

Brilleglassene har innebygde filtre som blokkerer for det meste av sollyset. Godkjente beskyttelsesbriller slipper bare rundt 0,003 prosent av sollyset gjennom til øynene.