Solstormer

Med den nye enheten kan forskerne overvåke et mye større område av solens aktivitet i realtid.

© Shutterstock

Superteleskop skal overvåke solstormer

I over ti år har amerikanske og tyske forskere jobbet med et teleskop som skal gjøre det lettere å holde øye med faretruende solstormer mens de utspiller seg.

20. januar 2017 av Nanna Vium

Kraftige eksplosjoner i solatmosfæren, som sender langvarige lammelser i retning av våre kommunikasjonssystemer, flytrafikk, satellitter og strømforsyning.

Det kan i verste fall bli konsekvensen hvis flere såkalte solstormer, eller solutbrudd, forstyrrer Jordens magnetfelt i framtiden.

Men takket være en ny enhet til et av verdens beste solteleskoper, blir det nå lettere for forskerne å holde et våkent øye med de faretruende stormene mens det pågår.

Kan få avgjørende betydning

Teleskopet er plassert ved Big Bear Solar Observatory i California, og har nettopp blitt oppgradert så mye at det blir mulig for forskerne å undersøke et tre ganger så stort område av solaktiviteten som tidligere. Til og med i realtid.

Og det kan få avgjørende betydning i forhold til trusselen fra solstormer i framtiden, forklarer fysiker Philip Goode ved New Jersey Insitute of Technology.

”For å kunne forstå Solens fundamentale dynamikker, og solstormenes opprinnelse, trenger vi samle inn data fra et så stort område som mulig,” sier han.

2000 bilder i sekundet

I over ti år har han arbeidet sammen med kolleger fra blant annet Kiepenheuer Institute for Solar Physics i Tyskland på en ny enhet til teleskopet som kalles MCAO – multi-conjugate adaptive optics.

Enheten består av tre speil som dekker hvert sitt område av Jordens atmosfære, og en rekke ekstremt hurtige kameraer som er i stand til å fange inn og analysere intet mindre enn 2000 bilder i sekundet.