Møt solens besteforeldre

De første stjernene som ble tent etter big bang, har sluknet for lengst, men restene av dem lever videre. Nå har astronomer funnet en av de aller eldste stjernene. Her ser du hvordan den gamle kjempen passer inn i solens stamtre.

gamle stjerner solens bedsteforældre

Allerede da universet bare var noen hundre millioner år gammelt, lyste de første stjernene opp i mørket. Det sier i hvert fall teoriene om universets utvikling, men astronomene har et problem: De kan ikke finne de stjernene som skrudde på lyset i universet.

Man vet at det må ha vært tre generasjoner av stjerner i universets 13,8 milliarder år lange historie, men første generasjon har det, etter tiår med utforskning av himmelrommet, aldri lykkes å se i et teleskop.

Nå har en internasjonal forskergruppe imidlertid brukt en annen metode til å finne solens besteforeldre. I lyset fra en kvasar – et ekstremt lyssterkt område rundt et fjernt svart hull – har de oppdaget de kjemiske fingeravtrykkene fra en førstegenerasjonsstjerne.

Funnet avslører at solens «bestefar» var gigantisk, og selv om kjempestjernen eksploderte som en supernova for over 13 milliarder år siden, lever de grunnstoffene som ble smidd i den, videre i solen og andre stjerner.

Dermed kan forskerne nå for første gang sammenstille hele stjernenes historie fra begynnelsen av universet og fram til i dag.

Stjerner brenner i billioner av år

Vi lever på en klode som stort sett består av grunnstoffer som oksygen, silisium, aluminium og jern, men de fantes ikke i universets barndom.

Ved big bang ble det bare skapt masse hydrogen, en hel del helium og en smule litium – de tre letteste grunnstoffene. Resten av grunnstoffene vi kjenner til, er stor sett skapt i stjernene.

Gamle stjerner solens bedsteforældre1

I en stjernes indre går lette atomkjerner sammen til tyngre. Fusjonsprosessene skaper lys og varme.

I stjernens glødende indre går lette grunnstoffer sammen til tyngre. Fusjonen av lette atomkjerner er den prosessen som leverer stjernenes energi. De tunge grunnstoffene er rester fra de kjernereaksjonene som får stjernene til å sende ut lys og varme.

Når stjerner dannes i dag, består de først og fremst av hydrogen og helium, men det er også mange andre grunnstoffer i dem, og alle er skapt av tidligere stjerner.

En gang må det ha vært en første generasjon av stjerner som bare besto av hydrogen, helium og litium. Disse stjernene kalles også – litt forvirrende – for populasjon III-stjerner fordi det er den typen astronomene senest har fått kjennskap til.

I dag deler forskerne inn stjerner i tre generasjoner som kan gjenkjennes på sammensetningen av grunnstoffer.

Første generasjon ble født noen hundre millioner år etter big bang. Andre generasjon oppsto på restene av de første stjernene, og stjerner som er dannet fra om lag 2,8 milliarder år etter big bang og fram til i dag, regnes for tredje generasjon.

Universet har hatt tre generasjoner av stjerner

De første stjernene ble dannet av det hydrogenet og det heliumet som oppsto fra big bang for 13,8 milliarder år siden. Da de brant ut, ble de neste stjernene dannet på restene av dem. Astronomene deler inn stjerner i tre generasjoner.

1 Kjempestjerner slo på lyset i universet

De første stjernene oppsto noen hundre millioner år etter big bang, da store skyer av hydrogen og helium kollapset. Stjernene var over tunge ganger så tunge som solen, men brant raskt ut og er aldri observert på himmelen.

2 Stjerner gjenoppsto fra de døde

Neste generasjon av stjerner oppsto fra restene av den første. De mest seiglivede av dem er røde dverger, som fortsatt finnes i sentrum av Melkeveien og i stjernehoper som går i bane rundt galaksen vår. De er vanligvis 11–13 milliarder år gamle.

3 Nye stjerner oppstår fortsatt

I dag består Melkeveien først og fremst av nyere stjerner som solen, som er mindre enn fem milliarder år gammel. Særlig i galaksens spiralarmer blir det fortsatt dannet nye stjerner av gass og støv fra tidligere generasjoner av stjerner.

NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC/Caltech)/ESA/A. Feild (STScI)/Shutterstock

Stjerner kan være utrolig seiglivede og fortsette å brenne i opp til flere billioner av år, mens universet bare har eksistert i 13,8 milliardene år. I prinsippet kunne noen av de aller første stjernene eksistere den dag i dag.

Men stjerners levealder avgjøres av størrelsen, og det er slett ikke alle stjerner som blir så gamle.

I de største stjernene er trykket så voldsom og temperaturen så høy at de går tom for drivstoff i løpet av noen få millioner år.

280 ganger så tung som solen var den tidlige kjempestjernen som astronomer nå har funnet spor av.

En mellomstor stjerne som solen kan brenne i om lag ti milliarder år. Det er fortsatt kortere tid enn universets alder, men hvis noen de første stjernene var mindre enn solen, såkalte røde dvergstjerner, burde de fortsatt eksistere i galaksen vår.

Men tross fire tiår med leting har ikke astronomene klart å finne en rød dvergstjerne med den rette sammensetningen for en førstegenerasjonsstjerne, altså at den ikke har tyngre grunnstoffer.

Gamle stjerner jupiter

Røde dverger er de minste stjernene – den røde dvergen TRAPPIST-1 er for eksempel bare litt større enn Jupiter –, men ministjernene brenner i billioner av år.