Pletter på solen

Mørke flekker varsler om flere solstormer

Hele juni 2022: Antallet mørke flekker på solens overflate stiger – og resultatet kan bli voldsomme solstormer. Du kan se flekkene med dine egne øyne – men ikke gjør det før du har lest guiden vår!

Jesper Grønne

OM SOLFLEKKER

Solen holder på å lade opp til det neste maksimumet i sin 11-årige syklus, og det varsles allerede nå med mørke flekker som dukker opp på overflaten.

Solflekkene dannes der det oppstår bunter av kraftige og komplekse magnetfelt som hindrer at varmen innenfra strømmer ut.

Derfor blir områdene kaldere enn omgivelsene og virker mørke sammenlignet med dem.

Solpletter bliver til solstorme
© Ken ikeda madsen

Bak fenomenet: Utløser kaskader av partikler

De mørke flekkene på solens overflate skyldes kraftige magnetfelt som kaster stormer av partikler med elektrisk ladning ut i solsystemet.

Magnetiske felt hemmer varmeutstråling ut mot solens overflate og skaper relativt kalde områder, altså solflekker.

Langs de magnetiske feltlinjene dannes det såkalte flares, som sender ut sterk stråling og ultraraske protoner.

En flare følges i mange tilfeller av et såkalt koronamasseutbrudd, som slynger gass ut fra solen.

I år kan vi forvente at det oppstår omkring 49 solflekker i måneden. For et år siden var tallet 16, og om et år vil det være 78.

Det ventes å nå toppen i 2025 med 114 solflekker i måneden i gjennomsnitt. Solflekkenes magnetfelt utløser såkalte flares, som frigir skyer av ultraraske protoner.

Her på jorden opplever vi dem som såkalte solstormer. Protonene beveger seg opp mot halvparten av lyshastigheten, men heldigvis blir vi beskyttet av jordens magnetfelt.

Ofte følges protonskyen av gasser som slynges ut i et såkalt koronamasseutbrudd.

Det kan bestå av milliarder av tonn materiale, men selv om jorden er i skuddlinjen, har vi ingenting å frykte.

Tvert imot kan vi se fram til å nyte nord- og sørlyset som oppstår når partiklene treffer atomene jordens atmosfære.

GUIDE TIL SOLFLEKKER

Nærbillede af solpletter

Den mørke kjernen i en solflekk kalles umbra. Her er temperaturen typisk 3500–4000 °C.