Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sun_solar system theme

10 ting du ikke visste om solen

Den holder en fart på 800 000 km/t, inneholder alle farger, og så er det et rent lykketreff at den kan bli formørket. Vi har samlet en rekke fakta om vår livgivende stjerne, solen.

1. Solen er vår egen G2V

Sentrum i solsystemet vårt er en stjerne klassifisert som en G2V – også kjent som en gul dverg.

Sammenlignet med andre stjerner har gule dverger en gjennomsnittlig størrelse. Vår stjerne lyser klarere enn 85 prosent av de andre stjernene i Melkeveien. Med en alder på ca 4,6 milliarder år er den middelaldrende – altså nesten halvveis i livet.

2. Solens størrelse er millioner av kloder

Hvor stor er solen?

Hvis solen var hul, kunne den fylles opp med 960.000 jordkloder. Men hvis vi forestiller oss at klodene hadde en form som gjorde at det ikke var noe tomt rom mellom dem når de ble puttet inn i den hule solen, ville det være plass til 1,3 millioner.

Eller så kunne man banke 11 990 jordkloder flate og bruke dem til å dekke hele solens overflate.

3. Formørkelser er et lykketreff

Solformørkelse

Ved en solformørkelse plasserer månen seg mellom solen og jorden og skygger for lyset. At solformørkelser i det hele tatt kan finne sted, er et rent lykketreff.

Solen er 400 ganger større enn månen, men månen er 400 ganger nærmere jorden. Derfor kan månen dekke over solen.

4. Solen har en bane

Akkurat som vi går i bane rundt solen, går solen i bane rundt sentrum av Melkeveien – et supermassivt sort hull. Solsystemet bruker omkring 240 millioner år på å gjennomføre en rundtur.

Det betyr at solen har gjennomført 18-20 slike runder i sin levetid, og at den har nådd 0,0008 ganger rundt i den tiden mennesket har eksistert.

5. Solens temperatur er varmest i høydene

Solens overflate har en temperatur på omkring 5500 °C. Varmt, men langt fra de temperaturene som hersker i det ytterste av stjernens atmosfære – koronaen. Her er det mellom 1 og 3 millioner grader.

Det er likevel ingenting sammenlignet med stjernens kjernetemperatur, som er på vanvittige 15 millioner grader.

6. En tungvekter

Solens masse

1.989.000.000.000.000.000.000.000.000.000 kg veier solen – cirka 332.946 ganger så mye som jorden. Faktisk utgjør solen 99,8 prosent av all masse i solsystemet.

Av de siste 0,2 prosentene er det Jupiter som legger beslag på det aller meste, så jorden utgjør bare en brøkdel av en brøkdel av massen i solsystemet.

Seks ti-milliarddeler av solens vekt utgjøres av gull – i alt ca.1.200.000.000.000.000.000.000 kg.

7. Den perfekte kule

I 2012 klarte forskere fra University of Hawaii å måle forskjellen mellom solens diameter ved ekvator og ved polene. Solen er 1,4 millioner kilometer i diameter, men forskjellen var på bare ca. 10 kilometer.

Hvis solen var på størrelse med en badeball, ville avviket vært mindre enn tykkelsen av et menneskehår. Det gjør solen til den mest perfekte naturlig skapte kulen forskerne har observert.

8. Solen er helt hvit