Saturn

Se nærmere på Saturns ringer og måner

VEIVISER I SOMMERNATTA: Akkurat nå er Saturn både nær jorda og perfekt opplyst av sola. Det gir deg årets beste mulighet til å observere både planeten og månene rundt.

Om Saturn

Solsystemets nest største planet, Saturn, står nå på rett linje med jorda og sola.

Det innebærer at den store planeten er forholdsvis nær oss – selv om den er over en milliard kilometer unna – og at den siden som vender mot oss, er fullt opplyst av sola.

Begge deler bidrar til at du nå har årets beste mulighet til å se nærmere på Saturn.

Ringene kan være unge
Studier foretatt av romsonden Cassini har avslørt at Saturns karakteristiske ringer kanskje er dannet for bare 100 millioner år siden.

Saturns måne ramt af komet, illustration.
© SPL

En av Saturns måner kan ha blitt truffet av en komet eller en asteroide, slik at begge objekter er slått i mye mindre stykker.

Bælte om saturn, illustration.
© SPL

Småstykkene har blitt spredt ut i et bredt belte rundt planeten. Senere har flere kollisjoner slått dem i enda mindre biter.

Saturns ringe
© SPL

Restene etter kollisjonene er med tiden endt som de tynne skivene av småsteiner og isklumper som utgjør Saturns ringer i dag.

Månene titter fram i kikkert

Med det blotte øye vil Saturn se ut som en klar, gulaktig stjerne, men til og med i en vanlig kikkert kan du se at planeten har en avlang form – det skyldes det enorme ringsystemet av is og støv som omgir den.

Dessuten kan du med litt hell få øye på Saturns største måne, Titan, og har du en større stjernekikkert, med en åpning på om lag 150 millimeter, kan du også se månene Rhea, Tethys, Dione, Enceladus og Iapetus.

Veiviser til Saturn